Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Solsidans verkliga vinnare

Publicerad: 9 februari 2011, 15:12

Annonsörer pumpar in stora belopp för att deras produkter och varumärken ska synas i succéserien Solsidan. Men lyxbutiken Nathalie Schuterman – som nämns frekvent – får reklam som är värd flera hundra tusen, helt gratis. – Det har definitivt ett värde för dem, säger Johnnie Åkerström, tv-chef och mediestrateg på Bizkit.


Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmSolsidan

Nathalie Schuterman-butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Foto: Fredrik Thambert.

Bauhaus, Lexus/Toyota och Samsung är några av de företag som betalar för att synas i Solsidan. Produktionsbolaget tar in finansiärer för att kunna sälja den påkostade serien billigare till TV4.

Ett företag som förekommer flitigt är Nathalie Schuterman. Både i säsong ett och två dyker den fashionabla butiken upp med jämna mellanrum i serien. Men enligt de själva betalar de inte för sin exponering.

En exponering som enligt Johnnie Åkerström på Bizkit är värd en hel del.

– Att köpa en 30 sekunders spot under Solsidan på söndag kostar strax över 400 000 kronor brutto. Det blir gissningsvis runt 200 000 kronor netto. Ett avsnitt där de exponeras   på ett bra vis   är värt åtminstone lika mycket. Är de med i tre avsnitt   så skulle man enligt reklamspotsprincipen kunna säga att värdet blir runt 600 000 kronor, säger han.

Den redaktionella placeringen gör att exponeringen blir mer värd än ett vanligt reklamköp.

– Att komma fram redaktionellt och presenteras i ett tilltalande sammanhang vid upprepade tillfällen har ett ännu högre värde, säger Johnnie Åkerström.

Resume.se har vid flera tillfällen sökt Nathalie Schuterman, som äger företaget, utan framgång. Men enligt anställda på butiken har man inte betalat för att synas i Solsidan.

Patrcik Wallin, tv-och radiochef på Mediacom, är inne på samma spår som Johnnie Åkerström. Även om Nathalie Schuterman har bidragit med t.ex. kläder till produktionen motsvarar inte det exponeringsvärdet som butiken har fått tillbaka.

– Även om kläderna inte är gratis är exponeringsvärdet tiodubbelt. Man lär behöva sälja en hel del för att nå upp till det, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmSolsidan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.