Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Sommarkrocken

Publicerad: 30 juni 2008, 14:22

I kväll tar Ernst Kirchsteiger upp kampen mot sitt gamla program Sommartorpet. – Tittarna är de stora förlorarna. TV4 borde ha låtit Ernsts program stå för sig självt, säger Mikael Horvath, projektledare för Sommartorpet.


Ernst gamla program Sommartorpet, med Isabella Halling som programledare, slåss mot Ernst nya program "Sommar med Ernst" i TV4. Foto: Carl-Johan Söder/SVT  och Filip Cederholm.

Först fotbolls-EM, och nu ”Sommar med Ernst”. SVT:s Sommartorpet har tuffast möjliga konkurrens den här sommaren. I kväll är det premiär för Ernst Kirchsteigers nya program i TV4.

Sändningstid: Klockan 20.00 – samtidigt som Sommartorpet i SVT 1.

– TV4 hävdar att det är en slump, men det är det naturligtvis inte. Våra tablåer har legat ute länge, säger Mikael Horvath, som tycker att TV4 agerar fegt genom att inte låta Ernst stå på egna ben på en annan tablåtid.

– Det är tråkigt för tittarna. Det är samma publik som är intresserade av de båda programmen, även om de inte är identiska till innehållet. Men vi gör vårt program och de gör sitt. Ernst program blir säkert jättebra, säger Mikael Horvath.

I fjol nådde sju avsnitt av Sommartorpert över en miljon tittare vardera.

I år har programmet på de tre inledande avsnitten som bäst noterats för 935 000 tittare.

Och Mikael Horvath tror inte att Sommartorpet kommer att spränga miljonvallen den här sommaren.

– Konkurrensen är större nu och tittandet har förändrats. På så gott som alla kanaler går tittandet ner med några undantag, säger han.

Sommartorpet kommer att få dras med konkurrensen från "Sommar med Ernst" ända till slutet.  TV4-programmet sänds i sex avsnitt. Lika många avsnitt återstår av Sommartorpet.

TV4:s programchef Fredrik Arefalk:

– Jag tycker att det är härligt för tittarna att ha ett urval av program att välja mellan.

Han förnekar att TV4 medvetet lagt programmet mot Sommartorpet.

– Det finns olika skäl till att vi valt den hör tablåtiden. Vi har av tradition varit svaga på måndagar på somrarna, nu vill bli starkare.

Målet är att nå en tittarandel på 20-25 procent i målgruppen 12-59 år, enligt Arefalk. Hur många tittare det blir i absoluta tal återstår att se.

– Det är svårt att prata om absoluta tal på sommaren, säger Fredrik Arefalk, som utlovar en "härlig sommarkänsla" i Ernsts program.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.