Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

"Söndag är den nya primetime-dagen"

Publicerad: 13 Februari 2012, 08:42

Melodifestivalen hade 3 319 000 tittare i lördags och en rating på 36,5 i målgruppen 3-99 år. Så ska det låta fick 2 059 000 tittare och en rating på 23 procent: – Många hittar till public service så det känns som att SVT har medvind just nu, säger Niklas Ahlgren på SVT Kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Henrik DorsinKontoretMelodifestivalenSå ska det låtaSolsidanOve Sundberg

Melodifestivalen fick 3 319 000 tittare i lördags, vilket gav en rating på 36,5 i målgruppen 3-99 år.

Då premiären av Melodifestivalen gick av stapeln hade man 3 370 000 tittare:
– Det känns skönt att vi höll ställningarna, säger Niklas Ahlgren.

Men  det riktiga eldprovet kom inte i lördags, utan i söndags då SVT:s Så  ska det låta skulle gå upp emot TV4:s nya storsatsning Kontoret med  Solsidan-karaktären Ove Sundberg i rollen som distriktschef på Svensk  Kontorshygien.

Men SVT klarade sig bra.

Det fjärde avsnittet  av Så ska det låta fick 2 059 000 tittare och en rating på 23 procent i  målgruppen 3-99 år. Detta kan jämföras med premiären som fick 2 040 000  tittare:
– Det är väldigt bra tittarsiffror med tanke på konkurrens från Kontoret, säger Niklas Ahlgren.

Men  det var inte så att Kontoret gick dåligt heller, utan premiären hade 1  485 000 tittare och en rating på 18,2 i målgruppen 12-59 år.

Vem är det egentligen som har förlorat tittare då?
–  Jag tror inte att det är någon, utan man kan konstatera att det är  otroligt många människor som tittar på tv på söndagar. Det verkar som  att söndagar har blivit den nya primetime-dagen, säger Niklas Ahlgren.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.