Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Sponsorseger för SVT

Publicerad: 28 maj 2008, 07:14

Seger för SVT.
Riksrevsionen slår inte ned på SVT:s hantering av så kallad indirekt sponsring.
Riksrevisionen rekommenderar istället regeringen ompröva vad som ska klassas som marknadspris vid köp eller samproduktion av indirekt sponsrade program.


Det var förra året som Resumé kunde avslöja att Riksrevisionen skulle inleda en granskning av hur SVT:s skött frågan om indirekt sponsring.

Enligt reglerna för sändningstillståndet får SVT inte köpa in program som är indirekt sponsrade, i praktiken förfinansierade till en nivå som innebär att vad SVT betalar för programmen inte motsvarar ett skäligt marknadsmässigt pris.

Den konkreta så kallade revisionsfrågan löd:

”Har ansvariga aktörer - regeringen, Granskningsnämnden och SVT - en fungerande styrning och ett fungerande kontrollsystem avseende indirekt sponsring?”

Enligt den rapport som Riksrevisionen presenterat är den övergripande slutsatsen att ”inga indikationer på väsentliga brister i kontrollen av indirekt sponsring .

Samtidigt konstaterar Riksrevisionen att är särskilda reglerna om marknadsmässigt pris svåra att tillämpa.

– Det är avgörande för SVT:s oberoende och integritet att sponsorer inte på ett otillbörligt sätt påverkar programinnehållet. Det är därför viktigt att SVT har en fullgod tillämpning av regelverket, säger riksrevisor Karin Lindell.

En genomgång har gjorts av priserna i 150 avtal om både indirekt sponsrade och icke sponsrade program som köpts in från produktionsbolag i Sverige och visats i SVT.

Riksrevisionen konstaterar samtidigt att det inte innebär någon garanti för att otillåten sponsring eller otillbörlig påverkan på programmen från externa finansiärer inte skulle kunna förekomma i praktiken.

Riksrevisionen rekommenderar därför regeringen att pröva behovet och nyttan av reglerna om att SVT ska betala marknadspris vid köp eller samproduktion av indirekt sponsrade program.

Så säger reglerna

Fakta: Indirekt sponsring sker när Sveriges television AB (SVT) köper eller samproducerar tv-program från ett bolag som har fått sponsorbidrag för produktionen. Radio- och tv-lagen föreskriver att program inte får otillbörligt gynna kommersiella intressen. SVT:s sändningstillstånd anger att verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet samt bedrivs självständigt till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen. SVT får sända indirekt sponsrade program om de köpts eller samproducerats till marknadspris. Regeringen beslutar regler för indirekt sponsring i SVT:s sändningstillstånd. Granskningsnämnden för radio och tv kontrollerar att SVT följer sändningstillståndets regler.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.