Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Sponsringsstopp hotar Melodifestivalen

Publicerad: 4 februari 2009, 15:42

Melodifestivalen omsätter uppåt 100 miljoner kronor. Tack vare sponsringens 20 miljoner är det en billig affär för SVT: 75 öre per tittare och gala. Men nästa år kan politikerna stoppa superturnén.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

truefalse

Programledaren Petra Mede Foto: Carl-Johan Söder/SVT

Klockan 20 på lördag trippar Petra Mede ut på Scandinaviums scen för att dra i gång ännu en schlagerturné. Som vanligt på senare år är det en rekordaffär:

- Sponsringen drar in närmare 20 miljoner kronor.
   - Över 100 000 besökare på galorna betalar mellan 245 och 645 kronor per biljett. Totalt 30–35 miljoner kronor
   - Fyra miljoner tittare kommer att ringa och rösta för minst 20 miljoner kronor.
   - SVT får satsa 10–15 miljoner av licenspengar för produktionerna som kostar cirka 5 miljoner per sändning.
   - Enbart dessa fyra huvudposter rullar runt 80–90 miljoner kronor. Till det kommer event kring galorna, lokala näringslivets intäkter från besökare, kringförsäljning och kommunernas åtaganden. Sammantaget bör schlagerturnén omsätta uppemot 100 miljoner kronor.

I fjol såg 20 235 000 svenskar någon av de sex sändningarna. Finalen toppade med strax över 4 miljoner tittare. 106 500 personer såg någon av galorna live, fredagsrepet, lördagens genrep eller kvällens sändning.

SVT har sålt de kommersiella rättigheterna för ett tvåsiffrigt miljonbelopp. Turnén arrangeras av Blixten & Co, startat för tre år sedan av den legendariske konsertarrangören Leif ”Blixten” Henriksson. För marknadsföring och sponsring står Live Nation, tidigare Eventum. Där är Anders Leijon kommersiellt ansvarig:
– SVT producerar sändningen och avgör också vilka orter vi ska sända ifrån, berättar han. Men vi har en dialog och fungerar som konsulter i fråga om teknik och logistik.

Live Nation ansvarar också för att ragga sponsorer, vilket är tillåtet om SVT kan över­tyga något av EBU:s (European Broadcasting Union) 55 övriga medlemsländer att sända de svenska uttagningarna.
Men årets turné kan bli den sista. Public service-utredaren Rose-Marie Frebran föreslog i somras en kraftig begränsning av SVT:s rätt att sälja bill boards till sponsorer.

SVT brukar ha uppemot 500 sponsrade sändningar, fördelade på 60–70 evenemang ett normalt sportår. Ett genomsnittligt evenemang drar in omkring 1 miljon kronor i sponsring.

Rose-Marie Frebran vill begränsa SVT:s sponsring till 20 större sportevenemang. Ofta är sponsring ett krav i affären kring sändnings­rättigheterna och SVT hävdar att svenska folket utan sponsring skulle gå miste om ett antal stora sporthändelser.

Det är argument som Rose-Marie Frebran har tagit fasta på. Däremot anser hon att Melodifestivalen inte har tillräckliga skäl för sponsring. Hon har stöd bland Alliansens mediepolitiker för att minska, eller avskaffa, den ”fria” televisionens beroende av näringslivet.

Och hon fick genast i Svenska Dagbladet medhåll från SVT:s vd Eva Hamilton:
– De pengar som SVT drar in på sponsringen av Melodifestivalen är små jämfört med internationella sportevenemang och dem kan SVT leva utan.

Men det kan inte Melodifestivalen, i alla fall inte turnén:
– Nej, om sponsorerna inte finns blir det ingen turné, säger Anders Leijon.

Sådant är ljuv musik i TV4-vd Jan Schermans öron. TV4 är medlem i arrangörsorganisationen EBU och har fortfarande plats för ytterligare några nya sponsorsmiljoner i kassavalvet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.