Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Sportprofilerna tar över produktionen

Publicerad: 7 juni 2010, 09:53

OTW förlorade kampen om Canal plus sportsändningar. Kanalens egna medarbetare Lasse Granqvist, Tommy Åström och Jens Fjellström tar över produktionen av sändningarna själva. – Det stämmer. De har bildat ett produktionsbolag, säger Mats Örbrink programdirektör på Canal plus.


Ämnen i artikeln:

Tommy ÅströmLasse GranqvistCanal PlusOTW

Canal plus-profiler som nu även är producenter.

Resumé har tidigare kunnat avslöja att trion var med i kampen om att ta över produktionen. Idag stod det klart att de fått kontraktet, i konkurrens med fem andra bolag, bland andra OTW som tidigare varit producenter.

Varför gick uppdraget till Lasse, Tommy och Jens?

– De hade ett väldigt intressant och bra upplägg för hur de vill sköta vår sportproduktion, säger Mats Örbrink.

Är det så att det också blir billigare för er?

– Jag kommenterar aldrig några prisfrågor.

Hur kommer tittarna märka det här?

– Det är för tidigt att säga. Det får jag återkomma med när vi börjar med höstsändningarna.

Kommer det här påverka deras övriga uppdrag åt Canal plus?

– Nej det kommer det inte.

Det nybildade bolaget heter JLT Production AB och vd blir Lasse Granqvist.

På OTW är känsloläget på den lägre delen av skalan.
– Rent emotionellt är det väldigt stort att förlora en affär. Speciellt inom sportbenet som var den verksamhet OTW en gång började med, säger företagets vd Anders Knave.

Efter förlusten tvingas man nu se över sin personalstyrka på OTW.
– Rent praktiskt är det ett tiotal personer som har jobbat med Canal-pluspaketet. Vi får sätta oss ner med dem och se om det finns något annat inom sportdelen de kan tänka sig att jobba med.

Kan de bli av med jobbet?
– Det är för tidigt att säga. Det finns alltid en sådan risk när så stora uppdrag försvinner. Vi ska höra vad de vill. Det ska lira för dem också.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.