Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Stark comeback i rutan för julkalendern

Publicerad: 3 december 2012, 11:03

Sexton år efter "Mysteriet på Greveholms" succé som julkalender i helgen hade den fristående fortsättningen "Grevens Återkomst" premiär i SVT. Starten lockade över två och en halv miljon tittare.


Ämnen i artikeln:

JulkalendernSVT

Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst är en fristående uppföljare på succéserien från 1996, som blivit framröstad till tidernas bästa julkalender.

I årets julkalender har en ny familj flyttat till slottet Greveholm, där spökena Staffan och Jean, spelade av Sven Ahlström och Pierre Lindstedt ännu bor.

Den nya familjen består av mamma Kicki (Sanna Persson Halapi), pappa Stig (Rikard Ulvshammar) och de två barnen Saga (Saga Petersson) och Benny (Axel Paulander).

Familjen börjar göra sig hemmastadd och spökena som har bott på slottet i några sekel välkomnar den nya familjens intåg.  

Premiäravsnittet på lördagen lockade totalt 2,57 miljoner tittare under morgon- och kvällssändningarna. Första avsnittet av fjolårets julkalender "Tjuvarnas jul" hade 2, 13 miljoner tittare. På söndagen sågs julkalenderna av totalt 2,51 miljoner tittare.

– Jag är glad över att så många tittade på julkalendern i helgen, det visar på ett stort engagemang. I år uppskattas även julkalendern av 20-åringarna som såg Mysteriet på Greveholm 1996. Facebook-gruppen har 172 000 fans och många tycks uppskatta fortsättningen", säger Safa Safiyari chef på Barnkanalen.

Även siffrorna för SVT Play är rekordhöga. Efter att ha legat ute endast två dagar ligger de redan högre än vad förra årets julkalender "Tjuvarnas jul" gjorde på en vecka. Enligt SVT beror det på att personer i åldern 15-25 år föredrar att se den på Play de tider som passar dem.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulkalendernSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.