Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Stark tillväxt för reklam i webb-tv

Publicerad: 14 juni 2010, 09:21

I år kommer reklamköpen i webb-tv att nå över 100 miljoner kronor. Det skulle innebära att kanalens intäkter ökar med 130 procent jämfört med 2009.


Ämnen i artikeln:

IRM

TV3 Play – drar nytta av ökade intäkter för webb-tv.

Det är IRM som gjort sin första prognos för reklamköpen i webb-tv. Och de spår en snabb ökning av investeringarna. Institutet mätte kanalen första gången 2007, då nådde investeringarna blygsamma 14 miljoner kronor. Ifjol blev det drygt 50 miljoner kronor och prognosen i år blir 120 miljoner – en ökning med hela 130 procent.

Den starka tillväxten beror på flera faktorer, enligt IRM. Dels har tv-kanalerna förbättrat sina tjänster för webb-tv – både vad det gäller teknik och innehåll. I år är det också högtryck hos de traditionella tv-kanalerna, vilket ytterligare driver på investeringarna.

Ökningen spås fortsätta även under 2011, då webb-tv kommer att dra in 220 miljoner kronor, enligt IRM:s prognos.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.