Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 19 december 2014, 10:13
Hushållen lägger allt mer pengar på streamad tv
Foto: Colourbox
Marknaden för webb-TV-abonnemang har vuxit stadigt i Sverige sedan Netflixs lansering 2012. Samtidigt ökar också hushållens utgifter för tv och film via internet. Det visar en ny rapport från Mediavision.
Ifjol lade svenska hushåll i snitt 7 procent av sina utgifter för tv och film på webb tv-abonnemang. Under hösten har den andelen fördubblats. Samtidigt som traditionella betal tv-paket för en klar majoritet av svenskarnas utgifter för rörlig bild, men under 2015 väntas klyftan minska ännu mer.
Bakom utgiftsökningen online finns flera faktorer.
• Fler hushåll har webb tv-abonnemang idag jämfört med ifjol. Mer än vart fjärde svenskt hushåll har idag abonnemang till minst en streamingtjänst, vilket är en rejäl ökning mot fjolåret.
• En högre andel av webb tv-abonnemangen är i dag betalda idag, bland annat som en följd av att kampanjerbjudanden övergått till betalda abonnemang.
• Hushållen betalar allt mer för sina webb-TV-abonnemang. Fler skaffar abonnemang till flera olika tjänster och priserna höjs. Största aktören Netflix höjde exempelvis priset från 79 kr per månad till 89 kr i våras, liksom marknadstvåan Viaplay gjorde för baspaketet.
– Utgifterna för webb-tv ökar kraftigt, både i kronor och som andel av hushållens totala budget för film och TV. Men vi ser också en tillväxt av de totala utgifterna för rörlig bild, så det är inget nollsummespel. Konsumenternas intresse är helt enkelt på topp och många skaffar webb-TV-abonnemang som ett komplement till betal-TV, bio och andra betalformer, snarare än som ersättare. Vi får se hur länge den utvecklingen håller i sig, säger Marie Nilsson, VD Mediavision i ett pressmeddelande.