Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Svagt år för Titan

Publicerad: 23 augusti 2013, 10:03

Thomas Hedberg, vd på Titan Television.

Foto: Press.

UPPDATERAD Titan Television redovisar en nettoomsättning på drygt 156 miljoner kronor för 2012 – att jämföra med en bit över 200 miljoner kronor för förra året. Resultat efter finansiella poster, finansnetto, går från en vinst på drygt 12 miljoner kronor till en förlust på strax under 2 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Titan TelevisionTunnelbanan

Titan Television producerar program som Drömmen om landet (SVT), Så  levde de lyckliga (SVT), Tunnelbanan (Kanal 5), Knäppa Klipp (TV4) och  SOS Sommar (TV3).

Titan är ett helägt dotterbolag till Nice Entertainment Sweden AB.

Titan Television har haft ett kämpigt 2012. Nettoomsättningen sjunker kraftigt från 206,4 miljoner kronor under 2011 till 156,1 miljoner kronor under 2012.

Resultat  efter finansiella poster, finansnetto, går från en vinst på 12,2  miljoner kronor till en förlust på 1,8 miljoner kronor under motsvarande  period.

– Vi gör ändå ett rörelseresultat på 8,3 miljoner kronor. Förklaringen är ju att vi har gjort en nedskrivning på 10 miljoner kronor i samband med försäljningen av vårt norska bolag Rakett. Så det har ju påverkat vårt finansnetto, säger Thomas Hedberg, vd på Titan Television.

Han berättar också att omsättningsminskningen framförallt beror på kanalerna inte var så intresserade av Sjukhuset och Adam Live, vilket var så kallde strippade produkter - innebär att programmen går fem dagar per vecka:
– Det handlade om stora volymer med andra ord, men i övrigt har vi ju lika mycket titlar rullande som förr. Så jag tycker ändå att det rullar på ganska bra med tanke på konjunkturen och att konkurrensen i branschen har hårdnat rejält, säger Thomas Hedberg.

I förvaltningsberättelsen framgår att Titan Television har  fortsatt sin internationella expansion genom att dra igång samarbeten  med olika internationella formatdistributörer.

Titan hoppas på ett betydlig bättre 2013.

Så här skriver man:
”Titan  förväntas under verksamhetsåret 2013 fortsätta öka sina marknadsandelar  på den svenska och internationella marknaden. I Sverige genom fortsatt  fokus på produktion av egenutvecklade format och internationellt genom  försäljning av dessa.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Titan TelevisionTunnelbanan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.