TV
"Svensk tv-marknad slår all-time-high"
Publicerad: 28 januari 2013, 13:14
Foto: Pressbild.
Betal-tv, tv-annonsering och public service beräknas omsätta 21 miljarder kronor i år. Det visar en ny rapport från Mediavision.
KB
Karl-Johan Byttner
”Ett styrkebesked och nytt all-time-high trots svag tittarutveckling och europeisk skuldkris.”
Så sammanfattar Mediavision sin prognos för 2013. Här beräknar man att tv-marknaden (betal-tv, tv-annonsering och public service) omsätter 21 miljarder kronor i år.
Starkt bidragande orsaker är att hushållen betalar mer än någonsin för tv, annonsörerna satsar mer än tidigare och internet-tv håller på att lyfta, enligt Mediavision.
Mediavision menar att tv-marknaden i Sverige befinner sig i en: ”omvälvande fas”.
Analysbolaget pekar bland annat på att den traditionella tv-marknaden växer långsammare än tidigare, men att många har upptäckt nya internettjänster som Netflix, HBC Nordic och Filmnet.
Mediavision räknar också med att den internetbaserade tv-marknaden omsätter 800 miljoner kronor i betal- och annonsintäkter år 2013.
Här bör dock nämnas att detta endast motsvarar 4 procent av den totala tv-marknadens värde. Det vill säga det finns utrymme för ytterligare tillväxt.
– Den svenska tv-marknaden kan beskrivas som välmående, trots lågkonjunktur och stora förändringar i konsumentbeteende. Det bådar gott också inför kommande förändringar inom tv-industrin, säger Marie Nilsson vd på Mediavision i en kommentar.
Hon menar att en av de riktigt stora utmaningarna för etablerade aktörer är att bibehålla sin lönsamhet och samtidigt klara av att utveckla nya tjänster i konkurrens med internationella aktörer:
– Det kommer att i hög grad handla om att vara relevant för konsumenterna och erbjuda tjänster som är anpassade efter det nya internetbeende som vuxit fram, säger Marie Nilsson, i en kommentar.
Mediavsion är ett oberoende konsult- och analysföretag.
Företaget har producerat rapporten Swedish TV Market sedan år 2000.