Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Svensk tv-marknad slår all-time-high"

Publicerad: 28 januari 2013, 13:14

Foto: Pressbild.

Betal-tv, tv-annonsering och public service beräknas omsätta 21 miljarder kronor i år. Det visar en ny rapport från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Marie NilssonMediavision

”Ett styrkebesked och nytt all-time-high trots svag tittarutveckling och europeisk skuldkris.”

Så sammanfattar Mediavision sin prognos för 2013. Här beräknar man att tv-marknaden (betal-tv, tv-annonsering och public service) omsätter 21 miljarder kronor i år.

Starkt  bidragande orsaker är att hushållen betalar mer än någonsin för tv,  annonsörerna satsar mer än tidigare och internet-tv håller på att lyfta,  enligt Mediavision.

Mediavision menar att tv-marknaden i Sverige befinner sig i en: ”omvälvande fas”.

Analysbolaget  pekar bland annat på att den traditionella tv-marknaden växer  långsammare än tidigare, men att många har upptäckt nya internettjänster  som Netflix, HBC Nordic och Filmnet.

Mediavision räknar också med  att den internetbaserade tv-marknaden omsätter 800 miljoner kronor i  betal- och annonsintäkter år 2013.

Här bör dock nämnas att detta  endast motsvarar 4 procent av den totala tv-marknadens värde. Det vill  säga det finns utrymme för ytterligare tillväxt.
– Den svenska tv-marknaden kan  beskrivas som välmående, trots lågkonjunktur och stora förändringar i  konsumentbeteende. Det bådar gott också inför kommande förändringar inom  tv-industrin, säger Marie Nilsson vd på Mediavision i en kommentar.

Hon  menar att en av de riktigt stora utmaningarna för etablerade aktörer är  att bibehålla sin lönsamhet och samtidigt klara av att utveckla nya  tjänster i konkurrens med internationella aktörer:
– Det kommer att i  hög grad handla om att vara relevant för konsumenterna och erbjuda  tjänster som är anpassade efter det nya internetbeende som vuxit fram,  säger Marie Nilsson, i en kommentar.

Mediavsion är ett  oberoende konsult- och analysföretag.

Företaget har producerat rapporten  Swedish TV Market sedan år 2000.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Marie NilssonMediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News