Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 19 oktober 2011, 14:32
För tio år sedan påstods Sverige vara dyrast i Europa på tv-reklam. I dag är norrmännen dubbelt så dyra som svenskarna.
Foto: Colourbox.
Anders Ericson på Sveriges Annonsörer anklagade för tio år sedan svensk kommersiell tv för att vara alldeles för dyr.
Sedan dess har tv-priserna fram tills i år dalat. I dag är det relativt billigt att köpa tv-reklamtid i Sverige.
Problemet är att det är svårt att jämföra reklam-tv-priser i de europeiska länderna. Mätmetoderna och tillgänglig data skiljer sig avsevärt.
De skandinaviska länderna är något mer lättillgängliga. Auditbyrån Ebiquity, med kunder som köper tv-tid i alla de nordiska länderna, har gjort en bedömning av marknadspriserna i de skandinaviska länderna (det är svårare att få fram säkra siffror från Finland) under 2011. Man har indexerat de nordiska priserna i segmentet Alla 25-59 år.
Det visar att en norrman är dubbelt så dyr att nå som en svensk. Enligt siffrorna är dansken 13 procent dyrare men Ebba Horn på Ebiquity bedömer att med bland annat en längre mätperiod ligger dansken och svensken lika i pris.
Alexei Grinevski, tv-chef på Mindshare, tycker det låter rimligt.
– Allting är dyrare i Norge. Hamburgare som tv-tid, säger han.
Enligt Mindshares siffror ligger Finland mellan Norge och Danmark i cpt ”cost per thousand.”
Omräknat där hänsyn tas till befolkningsmängd och utifrån en annonsörs perspektiv så jämnar dock kostnaderna ut sig.
– Ska man köpa 100 rating i alla länder med en kampanj raderas skillnaderna ut, säger Grinevski.
LandIndexsiffraBefolkning i segmentet 25-59 år.
Sverige1004,2 miljoner
Danmark1132,7 miljoner
Norge1982,3 miljoner