Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Svenska formatet gör succé i USA

Publicerad: 7 april 2010, 11:55

Friday TV:s nya gameshow ”Minute to win it” gör succé i USA.
Nu beställer NBC ytterligare åtta avsnitt från det svenska produktionsbolaget.


Ämnen i artikeln:

NBCFriday TV

”Minute to win it” hade premiär den 14 mars och lockade då 7,8 miljoner tittare. Sedan premiären har sändningstiden utökats från en gång i veckan till två.
– Nu visas programmet både söndag och onsdag – båda dagarna i prime time, säger Estelle Bodén vd på Friday TV.

Programmet är en gameshow där vanliga amerikaner tävlar i tio uppdrag.  Det är enkla tävlingar som innefattar vanliga hushållsartiklar. Den som klarar alla tio uppdrag vinner 1 miljon dollar.

Nu har NBC beställt ytterligare 8 avsnitt utöver de åtta som beställdes från början. Serien har dessutom sålts till ytterligare 12 länder. Näst på tur står Tyskland. Om det blir något program för svenska tittare vill inte Estelle Bodén avslöja.
– Det är inget jag kan kommentera, men det är klart att det finns ett intresse. Nu ska vi ner till Cannes och hoppas på att sälja formatet till ännu fler länder.

Serien produceras av NBC i USA, men Mattias Olsson och Jock Millgårdh från Friday TV är inkopplade som exekutiva producenter.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

NBCFriday TV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.