Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Svenskar lanserar världens största faktakanal på nätet

Publicerad: 16 september 2008, 07:29

2300 titlar fördelade på 22 nischområden. FactualTV ska bli världens största faktakanal på nätet.


Daniel Hill.

Idag är det premiär för betaversionen av den första renodlade faktakanalen på webben: FactualTV. Kanalen vänder sig till tittare i hela världen.

FactualTV ska till övervägande del fungera som annonsfinansierad gratiskanal, som med hjälp av nätet sorterar in programutbudet i betydligt smalare ämnessektioner jämfört med breda faktakanaler som till exempel BBC och Discovery.

– Vi kan till exempel skapa sektioner som riktar sig till UFO-intresserade i hela världen, säger Daniel Hill, vd för den nya kanalen.

Det ligger närmare att likna kanalen med ett tidskriftsförlag där olika titlarna svarar mot egna kanalen.

Idén till FactualTV föddes redan för ett år sedan.
– Vi såg att den traditionella tv-marknaden var på väg in på internet. Samtidigt ökade utbudet av nischkanaler kraftigt, säger Daniel Hill,

Bolaget har enligt Daniel Hill både riskkapital och flera privata investerare i ryggen. Han räknar bland annan upp Mediaplanets grundare bland aktieägarna.
– Största ägare är Anders Palm, medieinvesterare med bas i London. Det är han och jag som är företagets grundare, säger Daniel Hill.   

Han beskriver den internationella marknaden för faktaproduktioner som väldigt fragmentiserad. Det finns ett fåtal stora aktörer, men majoriteten av markanden består av tusentals små produktions-   och distributionsbolag.

– Genom att samla de många rättigheterna som är utspridda på så många småbolag har vi byggt upp en katalog som blir mer enhetlig. Vi har helt enkelt utnyttjat bolagens lager. Istället för att köpa ett UFO-program som en distributör har liggandes på hyllan, har vi köpt 100 olika UFO-format av 50-60 distributörer och skapat en UFO-kanal, förklarar Daniel Hill.

För att locka tittarna till kanalen kommer FactualTV bland annat köpa sökord som gör att kanalen listas högt upp i till exempel Google-sökningar.   
– Vi har tittat en hel del på hur Youtube jobbar, det visar också vad sökmarknaden är på väg, säger Daniel Hill.

Hur ser intäktsmodellen ut?
– Den är tvådelad. 80 procent av materialet ska vara gratis och finansieras via annonsörer. Tittarna ska också kunna köpa visst material till en kvalité som nästan är hd-kvalité.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.