Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”SVT är hycklare”

Publicerad: 25 Juli 2012, 08:17

Tomas Ledin på Allsångs-scenen i går kväll.

Foto: SVT.

För Tomas Ledin, som precis släppt en ny skiva, var det en marknadsföringsdröm att få få en hel timme i public service inom ramarna för Allsång på Skansen i går kväll. SVT:s beslut att sända konserten med den 40-årsjubilerande artisten i anslutning till Allsången har fått kritik. – SVT är hycklare och bryr sig helt enkelt inte, säger Bert Karlsson till Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Allsång på SkansenBert KarlssonUniversalSVT

Att få spela i direktsänding en timme i public service inom ramen för en tittarsuccé som Allsång på Skansen är närmast ovärderligt i pr-synpunkt för vilken artist som helst som vill öka försäljningen av sina skivor.

Tomas Ledin släppte för några veckor sedan ett samlingsalbum med anledning av sina 40 år som artist. Han fick äntra Solliden-scenen på Skansen direkt efter Allsången och rocka loss inför Skansen-publiken och miljonpubliken i SVT1, från klockan 21 fram till klockan 22. Tittarsiffran för hans spelning var 1 198 000, enligt MMS.

Pr-värdet uppskattas till runt 48 miljoner kronor för en timmes exponering på bästa sändningstid, enligt mediestrategen Martin Andreasson på mediebyrån Carat, uppger Aftonbladet.

Skivbolagsprofilen Bert Karlsson menar att public service inte borde hjälpa artister att marknadsföra sig på det sättet. Han menar att det är dubbelmoral som kan liknas vid reklam, enligt Aftonbladet.

Projektledaren för Allsång på Skansen, Susanna Jacobsson, håller inte med.

– Det här är en tv-produktion som bestämdes långt innan jag eller någon annan visste om någon skiva. Det planerades för över ett halvår sedan. Från SVT:s sida är det här en vidareutveckling av programformatet Allsång på Skansen. Det här kan återkomma med andra folkkära artister, säger hon till Resumé.

Så du tänker inte i termer av gratisreklam i public service, och så vidare?
– Vi tittar på om det finns en aktualitet och ett sug från allmänheten. Och det gjorde det i det här fallet. Jag är supernöjd med kvällen, det var ett jättefint program.

Peter Hart, artist- och repertoaransvarig för Tomas Ledin på skivbolaget Universal, förstår inte heller kritiken.

– Skulle skivan släppas någon dag efter Allsången hade det så klart varit känsligt. Men skivan släpptes ju för en månad sedan och har redan legat etta på listorna ett bra tag av egen kraft. Han är redan så oerhört populär och det här var en manifestation av något som redan är bevisat. Han har fyllt 60 år och 40 år som artist och släppt en ny skiva som legat etta i flera veckor redan, säger Peter Hart till Resumé.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.