Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT drar igång nya serien Modellpojkar

Publicerad: 8 april 2013, 13:13

SVT:s nya serie Modellpojkar följer fem unga män som försöker ta sig fram i modellvärlden. Produktionsbolaget Nanushka ligger bakom serien och Nathanel Goldman är seriens producent: – Killar porträtteras inte ofta i sådana här sammanhang. Här får man bland annat följa hur de bantar och äter piller för att få glansigare hår och naglar, säger han.


Ämnen i artikeln:

SVTNathanel Goldman

SVT:s nya serie Modellpojkar går upp den 18 april. Allt började med  att Nathanel Goldman och produktionsbolaget Nanushka ville ta reda på  hur det egentligen fungerar för killar i modellvärlden.

Dels för att  killar inte porträtteras så ofta i sådana sammanhang, dels för att man  ville ta reda på hur pass glamorös den världen egentligen är.

– Jag  tycker att serien visar att modevärlden är en hårdare och mer  kommersialiserad bransch än vad man kanske ändå anar. Modellvärlden  handlar inte om att gå på glamorösa fester med Kate Moss, utan om unga  människor som jobbar hårt och ofta saknar pengar, säger Nathanel  Goldman.

Arbetet inleddes med att han fikade med samtliga  modellagenturer i Stockholm. Nanushka castade sedan 70-talet killar,  varav fem till slut valdes ut:
– Jag har aldrig själv blivit  tillfrågad om att bli modell och var nyfiken på den världen. Idén var  att ta den glorifierade bilden av unga människor och ta reda på hur det  egentligen är, säger Nathanel Goldman.

En av de modeller som har valts ut är 21-årige Oscar Spendrup. Han  har varit modell sedan 12 års ålder och är numera ett affischnamn i den  svenska modevärlden. De andra modellerna kämpade stenhårt för att ta sig till modevisningar hos Dior och Versace.

–  Modeller och modebloggare är ofta ansiktet utåt för framgång. Jag ville  skapa en mer mänsklig bild. Det är upp till tittarna att avgöra om vi  har lyckats, säger Nathanel Goldman.

Han har utbildats till  tv-producent och därefter arbetat hos många olika produktionsbolag i  Stockholm. Nathanel Goldman valde till slut att starta bolaget Nanushka  ihop med olika kollegor. Namnet har inspirerats av hans gammelmormor –  Nanushka betyder ju just det på ryska.

– Jag tröttnade på att göra vanlig tv, säger Nathanel Goldman.

Nanushka  ligger sedan tidigare bakom SVT-serien Klubben, som handlar om  människor i och kring restaurangen och nattklubben Fredsgatan 12.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SVTNathanel Goldman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.