Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT kan tvingas till höjda sponsorpriser

Publicerad: 30 juni 2008, 12:55

En effekt av att den föreslagna halveringen av den direkta sponsringen i SVT kan bli att SVT höjer sponsorpriserna – Den möjligheten finns, säger Eva Hamilton, vd för SVT. SVT kommer själv att få välja vilka 20 sportevenemang som ska få sponsras.


Eva Hamilton. Foto: Erik Esbjörnsson

SVT har de senaste åren haft svårt att hänga med i budgivningen när de mest attraktiva sporrättigheterna sålts till högstbjudande.
Och public serviceutredningen förslag att halvera sponsringen i SVT begränsar ytterligare SVT:s möjligheter att finansiera inköp av stora sporträttigheter, understryker Eva Hamilton, vd för SVT.
– Och jag är fullkomligt säker på att det inte finns något folkligt stöd för att politikerna ännu mer ska försvåra för SVT att visa stora sporter. Det har inte minst de senaste veckorna visat, säger hon till Resume.se med tydlig adress till TV4:s EM-sändningar.

SVT-sponsringen har länge varit en nagel i ögat på de kommersiella kanalerna.
De har varit enade i uppfattningen att ett public service-bolag inte ska syssla med sponsring över huvud taget.
SVT har försvarat sponsringen med att det handlar om relativt små summor: runt 50-60 miljoner kronor under ett stort sportår som i år.

TV4:s vd Jan Scherman har också anklagat SVT för att dumpa sponsorpriserna, vilket slår mot de kommersiella kanalerna.  Även Sveriges Annonsörer, med vd Anders Ericson i spetsen, har varit starkt kritisk till att ett public service-bolag påverkat prisläget på annonsmarknaden.

I public serviceutredningen både minskas och fastställs antalet sportevenemang som får ha sponsring, från ett 50-tal till 20 stycken.
Utredaren Rose Marie Frebran tillstår själv att det är hennes enda detaljreglering i utredningen.
Enligt Eva Hamilton får SVT själva välja vilka 20 evenemang som ska få sponsras.

Kan du redan nu säga något evenemang som påverkas av förslaget?

– Vi kommer till exempel inte kunna sponsra den internationella schlagerfestivalen, i praktiken försvinner alla billboards. Men det kan vi leva med. Däremot begränsas vi betydigt mer av inte kunna visa billboards i samband med de stora internationella sportevenemangen, som till exempel under ett OS med många olika sändningar. Detta är ett exempel på en politisk klåfingrighet i något som publiken inte störts av. Och som dessutom har varit ett sätt att tillmötesgå kritiken från Sveriges Annonsörer och de kommersiella kanalerna.

Borde ni inte kunna ta ut högre priser nu med tanke på att tillgången på sponsring i SVT begränsas?
– Den möjligheten finns.

Albert Svanberg är SVT:s sportchef. Han vill  i nuläget inte spekulera i hur stort bortfallet i sponsringsintäkter blir om förslaget går igenom, och vilka effekter det får på verksamheten.
– Det är för tidigt för att ha en uppfattning om den saken, säger han. Men jag tycker att det i dag finns ännu större skäl för oss att ha kvar sponsringen i sin nuvarande form, jämfört med när det infördes på 90-talet. Konkurrensen har ju inte minskat och rättighetspriserna inte gått ned.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.