Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT kränger för 300 miljoner

Publicerad: 2 mars 2009, 14:10

Såld på Tom Alandh eller är du boxningsfantast? För 169 kronor kan du köpa dokumentären ”Det finns bara en Ingemar Johansson”. SVT säljer kringprodukter för 300 miljoner visar Resumés granskning.


Ämnen i artikeln:

SVT

truefalse

Mellan sju och tio procent av SVT:s intäkter kommer från programförsäljning, sponsring, dvd:er och böcker.

Trots att SVT:s shop är välfylld lägger SVT:s försäljningschef Susanne Balsvik den mesta delen av sin tid åt att sälja program och programformat till svenska och utländska köpare.
– Vi är en avdelning inom public service-företaget, och lever efter det. Det vi gör ska stödja det övriga utbudet. Men självklart ska vi inte göra dåliga affärer. Och visst skulle vi kunna växa, men då ska vi växa smart, säger Susanne Balsvik.

I april åker hon till tv-mässan i Cannes med en hel del program i sälj­portföljen.
– Det är en hel del nya dokumentärfilmer. Till sin natur är dokumentären rätt internationell. Något som vi vet det finns efterfrågan på är program om klimatförändringarna, och vår serie ”Nya vädrets offer” tillhör det vi vill sälja.
– Vi kommer också ha med oss drama­serien ”De halvt dolda”. Och på formatsidan finns bland annat ”På spåret” och vårt upplägg för Melodifestivalen.

I den lite större ”SVT-butiken” ligger också försäljningen av arkivmaterial.
– Vi säljer arkivmaterialet på samma sätt som om vi vore en bildbyrå. I dag är runt sextio procent av försäljningen nationell, och fyrtio procent internationell.

Tidigare låg utgivningen av program, böcker och liknande i eget bolag, det som då var SR Förlag. Numera sköts utgivningen inom de två företagen, och i samarbete med externa partner.
– Alla ges ut ihop med ett förlag eller en distributör. Vi har licensavtal med våra samarbetspartner och delar på intäkterna. Både för böcker och dvd-utgivningen har vi ansett det bättre att samarbeta med experter. Vi har programmen och innehållet, och de har kunskapen som förläggare, de kan distribution och marknadsföring.

I januari avslutades den fjärde säsongen med Bo Hagströms matprogram från Italien om ”Solens mat”. Men ”Solens mat” finns i allra högsta grad kvar – på bokhandelsdiskarna, med tre böcker, liksom cd-skivor med musik ur programmen.
– När vi gör program som ”Solens mat” efterfrågas ofta mermaterial. Folk ringer och undrar om recepten inte finns samlade och sådant. Då gör vi något på en annan plattform, i det här fallet böcker, med material som hämtas från tv-programmen.
– ”Solens mat”-böckerna har gått ganska bra. Men den allra största framgången på det området var matböckerna med Tina Nordström som sålde uppåt 100 000 ex.

De övriga intäkterna för SVT har de senaste åren legat på 7–10 procent av de samlade licensintäkterna. I pengar räknat betydde det 280 miljoner 2007. I de pengarna finns då även sponsorsintäkterna (38 miljoner) och de tekniska tjänster som man säljer (30 miljoner), eller när man hyr ut studios eller teknik.

Inom norska NRK och brittiska BBC finns särskilda bolag som ansvarar för de kommersiella aktiviteterna. På 90-talet satte norska stortinget till och med som mål att NRK skulle dra in minst 10 procent av licensintäkterna på kommersiella verksamheter. BBC klarar det med råge, genom att de drar in 22–23 procent, eller närmare en miljard pund på att sälja BBC-produktioner och produkter. Men några sådana expansionsplaner har inte SVT.
– Dels finns vi inom bolaget, NRK och BBC har egna säljbolag. Dels är BBC världsomspännande på grund av språket. NRK har också ett annat läge med politiskt satta mål för att dryga ut licenskassan. De har till exempel en kommersiell webbsatsning.

På papperet tycks Danmarks Radio, DR, framgångsrika med att sälja sina egna produktioner. Just nu går till exempel den danska serien ”Sommer” på svensk tv. Men försäljning av program och licenser gav DR bara 20 miljoner danska kronor 2007. Ännu mindre drog de in på sponsring – bara 2,3 miljoner danska kronor vilket ändå var nästan en fördubbling mot året innan. Bättre går det med försäljningen av tv-serier och liknande på dvd som samma år drog in 64 miljoner.

Även om public service-företag märker av finanskris och ekonomisk nedgång genom att försäljningen dämpas, räknar Susanna Balsvik att återvända från Cannes med en del sålda program.

– Det finns redan några tv-bolag som tecknat optioner på vårt format ”På spåret” och formatet med uttagningarna till ­Melodifestivalen. Att Melodifestivalen har fått så exceptionella tittarsiffror i Sverige väcker nyfikenhet, och vårt upplägg lockar, säger Susanna Balsvik.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.