Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 12 november 2012, 13:07
I september slutade SVT Play att fungera i Samsungs Smart-tv. I raseri hörde användare av sig både till tillverkaren och SVT. Vid flera tillfällen har parterna deklarerat att de samarbetar för att hitta en lösning.
Samsung och SVT Play delar ett problem. Sedan två månader tillbaka fungerar inte SVT Play i Samsungs smart-tv apparater. Problemet har resulterat i flera användare har hört av sig till SVT och tillverkaren och uttryckt sin bestörtning.
Företagen krishanterar ihop och menar att de gemensamt försöker hitta en lösning. Men användarna har inte fått någon information om var man befinner sig i arbetet. Det rapporterar IDG.
Upprördheten nådde nya nivåer när en ägare av Samsungs Smart-tv vände sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Detta i ett fall som har blivit föremål för en Facebookgrupp. Här berättar ägaren hur han försökt lämna tillbaka sin tv till Samsung och fått avslag.
Företage hävdar att de inte kan ta tillbaka tv:n eftersom det inte ligger något produktionsfel bakom problemet.
Problemet uppstod i samband med att SVT uppdaterade sin spelare för SVT Play. Uppdateringen skapade en del problem för tjänsten överlag med sämre kvalitet och en uppspelning som hackar. För ägare av Samsungs Smart-tv är problemet kvar. På SVT:s forum hävdar flera användare att även andra tv-tillverkare är drabbade, som Philips, LG och Sony.
SVT:s ambition vara att skapa en spelare som fungerar oavsett plattform och som bygger på webbversionen. Det visade sig emellertid att spelaren inte var kompatibel med Samsungs webbläsare.