Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT och TV4:s kontring på tv-profilernas krav

Publicerad: 13 november 2015, 14:47

SVT menar att På Spåret uppskattas mycket av den äldre målgruppen.

Foto: SVT.

(UPPDATERAD) En handfull namnkunniga pensionerade journalister och tv-personligheter är kritiska mot tv-bolagens utbud, som de menar är bristfälligt vad gäller program för äldre. Nu svarar SVT och TV4 på kritiken.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Det är i en debattartikel på Aftonbladet, som skrivits under av elva tv-personligheter, bland andra Christina Jutterström och Siewert Öholm, som kritiken framförs.

I och med att de tycker att det saknas program riktade till äldre har de satt samman en lista på programidéer som de presenterade för både SVT och TV4 – men som inte fick något gehör. I stället uppmanar profilerna tv-tittarna att ställa krav på innehållet.

Samtidigt poängterar gruppen att linjär-tv tappar tittare, men att det är de äldre som stannar kvar.

De angriper även människosynen hos tv-husen: "En av oss sa: Jag tror tv-direktörerna tycker: Äldre människor luktar illa för de har kissat på sig, de är dementa och har redan glömt vad du sa! Ska vi göra tv för dem?", skriver de.

När Resumé når SVT:s tf. programdirektör för allmän-tv, Safa Safiyari, meddelar han att han är ledig och hänvisar till kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala.

– För SVT är alla tittare lika mycket värda. Att gruppen har fått nej på programförslag betyder inte att vi inte gör program för 65 plus, säger hon och fortsätter:

– Vi gör program om och för äldre hela tiden: "Sveriges bästa äldreboende", "Det är inte så dumt att bli gammal", "Minnenas television", dokumentärer och underhållning som "Dobidoo" och "På Spåret" vet vi uppskattas mycket hos den äldre målgruppen, i och med att vi genomför analyser.

Har ni tidigare fått kritik för bristande utbud av program för äldre?
– Vi får önskemål om alla typer av program hela tiden.

Hur hanterar ni den kritiken?
– Vi har ständiga diskussioner om vårt utbud och publik. Vi lyssnar på den och lägger samman den kring annan information och åsikter.

Har ni haft något möte med anledning av den här debattartikeln?
– Nej.

Kommer ni att ha det?
– Nej. Inte specifikt. Men vi för en kontinuerlig diskussion.

Varför tackade ni nej till programidéerna som de kom med?
– Det kan jag inte uttala mig om specifikt.

Ser ni någon risk i att ni tappar den äldre målgruppen?
– Nej, vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt utbud. Vi ser det här som ett bidrag in i den diskussionen.

Anna Rastner är programchef på TV4-gruppen. Hon kommenterar kritiken i ett mejl till Resumé:

"TV4 gör redan i dag program för alla. För unga och äldre tittare, och för alla däremellan. Men som uteslutande kommersiellt finansierad kanal är det en förutsättning att våra program attraherar en så bred och stor publik som möjligt. Och det ligger till grund för alla programbeslut vi fattar och alla programpitchar vi får, inklusive dessa.

Där har ju SVT genom sitt uppdrag och finansiering helt andra förutsättningar. De har ett uppdrag att göra tv-program för alla och de får över 4 miljarder i anslag årligen för att kunna göra det, utan att behöva ta hänsyn till hur stor publiken är.

Vi vet att TV4 redan i dag har ett stort tittande också bland de äldre. Vi gör program som riktar sig även till dem, och som uppskattas av dem. Och så sent som i våras utökade vi som enda kommersiella kanal vår huvudmålgrupp (från 12-59, till 15-64 år). Vi har inte heller några regler om att man inte får arbeta hos oss för att man uppnått en viss ålder. Tvärtom ser vi ett stort värde i att ha en bred representation även åldersmässigt i allt från våra nyheter till våra underhållningsprogram. Det kommer vi fortsätta ha".

Förutom Christina Jutterström och Siewert Öholm står även Bo Holmström, Annika Hagström, Pia Brandelius, Håkan Nilsson, Ken Olofsson, Ann Lindgren, Lennart Winblad, Tönu Nilsson och Malena Ivarsson bakom texten.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.