Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT om den turkiska satsningen

Publicerad: 25 januari 2013, 10:16

SVT:s satsning på thrillerserien Lögnen har haft 150 000-200 000 tittare i genomsnitt. Programchefen för fiktion, Göran Danasten, är nöjd: – Lögnen ligger i en otroligt tuff spot 19:30. Så den har ingen chans att nå exempelvis en halv miljon. Rapport är ett Monster och likaså Farmen i TV4, säger han.


Ämnen i artikeln:

SVT

SVT började köra igång Lögnen i början av året. Serien har  blivit en stor succé i Turkiet, men i Sverige har den relativt få  tittare än så länge:
– En kvarts miljon tittare per avsnitt hade  naturligtvis varit fantastiskt, men jag är ändå nöjd med 150 000-200 000  tittare per avsnitt, säger Göran Danastan, en av fyra programchefer på  SVT, där hans ansvarsområde är just fiktion.

Han menar samtidigt att  satsningen på Lögnen inte bara handlar om tittarsiffror, utan också om  att bredda utbudet och rentav få chansen att nå en publik som normalt  sett inte tittar på SVT:
– Serien har fått stora internationella framgångar vid jättemånga territorier ända bort till Kazakstan, säger Göran Danasten.

Serien  inleds med en fru som vinkar av sin man då han ska iväg affärsresa. Planet kraschar strax efter landning, men vid närmare efterforskningar  visar det sig att mannen inte ens var med på planet.

Lögnen består av cirka 50 avsnitt:
– Jag  har ju gått och funderat över hur vi ska kunna bredda vårt dramautbud  ytterligare. Här är exempelvis regioner som Sydamerika och länder som  Korea, Israel och Turkiet spännande, säger Göran Danasten.

Han tycker samtidigt att det är lite svårt att göra rätt val som inköpare eftersom man är ovan vid tv-utbudet i sådana länder:
– Vi fastnade för Turkiet och tittade på olika alternativ där och till slut blev det Lögnen, säger Göran Danasten.

Han  menar att trots att Lögnen har hela 50 avsnitt så är det med turkiska  mått mätt en kort serie. Här kan det handla om hela 500 avsnitt och det  vanliga är att man kör 90-minutersavsnitt:
– Övriga Europa jobbar med betydligt större volymer än vad vi är vana vid i Sverige, säger Göran Danasten.

Han uppger att man ännu inte har hunnit utvärdera Lögnen, men att ambitionen ändå är att hitta liknande satsningar framöver:
– Vårt fokus är att nå ett så brett dramautbud som möjligt, säger Göran Danasten.

Han vill inte kommentera hur mycket SVT har betalt för att köpa in Lögnen:
–  Inköpen styrs av konkurrensen på marknaden och jag kan ju säga att summan  inte ligger i närheten av vad vi betalar för en serie som exempelvis  Downtown Abbey. Så vi är helt nöjda med priset, säger Göran Danasten.

Lögnens senaste avsnitt hade 158 000 tittare, enligt MMS.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.