Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”SVT Play fortfarande störst”

Publicerad: 14 januari 2015, 16:17

Lena Glaser, programdirektör på SVT.

SVT var den stora förloraren när MMS presenterade sin sammanställning av webb-tv-tittandet 2014. Men programdirektören Lena Glaser är inte orolig.


Ämnen i artikeln:

Lena Glaser

I fjol minskade antalet webb-tv-starter för SVT från 406 miljoner till 334 miljoner. Detta samtidigt som de andra kanalhusen presterade markanta ökningar. Lena Glaser tycker att utvecklingen är naturlig.

– Vi vet inte säkert vad det minskade antalet starter beror på. Men vi tror att det delvis beror på att publiken har ett allt mer "moget" on demand tv-tittande, som innebär att man i högre utsträckning tittar på hela program än klickar sig runt. Om det stämmer är det kanske inte konstigt att SVT påverkas mer, eftersom vi har en sedan länge etablerad tjänst, med en stor andel hela program och mindre fokus på klipp, säger hon.

Hon konstaterar också att besökarna ägnar mycket tid hos SVT. Antalet spenderade timmar steg med nästan fem miljoner.
– Tittartiden ökar hos oss. Det gör den visserligen även hos de andra, men från helt andra nivåer. SVT Play är fortfarande den med stor marginal största online-tjänsten, både mätt i starter och i tittartid.

Hur ställer du dig till att alla andra kanler som är med i statistiken som MTG och TV4 till exempel ökat antalet starter?
– Online-marknaden är inne i ett väldigt spännande skede just nu, där flera parallella utvecklingsspår börjar ta form och där både etablerade och nya aktörer tar plats. Publiken får fler alternativ att välja på och sprider därmed ut sig. Ska man vara krass kan man säga att SVT och Play får "dela med sig" till flera aktörer, men på sikt tror jag bara det är bra för utvecklingen online, säger hon och fortsätter:

– Det är ju inte kul att minska på totalen, men skälet till att vi inte är förtvivlade är dels att vi tror att detta kan vara en naturlig utveckling utifrån att vi tidigt blev stora på en ganska liten marknad, men också att vi ser fantastiska siffror när vi tittar på till exempel julutbudet, där den totala tittartiden ökade med 89 procent jämfört med förra julen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Lena Glaser

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.