Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 7 Augusti 2013, 14:01
Skärmdump från SVT Play
SVT intervjuade Roger Federer under ett sponsorevent för Gillette i Schweiz. Under inslaget exponerades företagets logotyp flitigt, men SVT:s sportchef anser att man gjorde det bästa av situationen.
Övertejpade logotyper är vanligtvis kutym när SVT gör intervjuer. I söndagens Sportspegel såg det annorlunda ut. När man hade fått en intervju med den schweiziska tennisstjärnan Roger Federer var platsen ett sponsorevent för Gillette.
Konsekvensen blev att storsponsorn exponerades vid ett flertal tillfällen under inslaget. Bland annat satt tennisesset bakom en Gillette-vepa, som dock var nedtonad.
– Det var ingen kraftig exponering. Vi har jobbat ganska mycket för att minska synligheten och jag tycker att vi lyckades bra. Han hade på sig en slät skjorta och Gillettes logotyp i bakgrunden syntes knappt, säger SVT:s tillförordnade sportchef Kjell Andersson till Resumé och fortsätter:
– Hade intervjun skett i vår studio hade vi kunnat ställt betydligt tuffare krav. Här måste vi kompromissa och göra det bästa vi kan av den givna situationen.
Vilka villkor ställde Gillette på er?
– Inga alls, förutom att intervjun skulle göras vid ett sponsortillfälle. Varumärket syns i inslaget, men så ser det väldigt ofta ut numera. Det är de villkoren som gäller.
Har ni fått några klagomål från tittarna?
– Nej, inga alls.