Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

SVT:s miljonmiss

Publicerad: 17 Oktober 2008, 11:59

Första Stieg Larsson-filmen visas på bio, men andra och tredje visas direkt på tv. SF går därmed miste om två potentiella publiksuccéer, värda minst 50 Mkr. Och SVT går miste om 60–80 Mkr i intäkter, hävdar branschbedömare. – De vet inte vad de talar om, säger Gunnar Carlsson, dramachef på SVT.


truefalse

Bara den första filmen baserad på Stieg Larssons Millenium-trilogi kommer att gå upp på bio.

Public service står mot kommersiella intressen i synen på hur filmrättigheterna till internationell storsäljande Stieg Larsson-trilogin ska förvaltas. Kulturskillnaderna kunde inte vara större.   
SVT, som samproducerar med tyska ZDF, har beslutat att sända andra och tredje delen i trilogin direkt för tv-publiken och därmed avstå flera försäljningsfönster: bio, dvd och betal-tv.
– Jag kan inte förstå att SVT tackar nej till en sådan affär. De går miste om 30–40 Mkr i filmintäkter och ungefär lika mycket på dvd-försäljningen, pengar som kunde användas till att göra ännu bättre tv för licensbetalarna, säger en initierad internationell branschbedömare som vill vara anonym, men också uppger att en fransk producent har varit villig att medfinansiera en produktion för tre filmversioner.

SVT:s beslut innebär att även filmbranschen missar två potentiella kassasuccéer.
Jan Bernhardsson är vd för SF Bio. Han jämför intresset för Stieg Larsson-trilogin med Arnböckerna. Den första Arnfilmen lockade drygt en miljon till biograferna.
– En biopublik på en halv till en miljon per film är nog en rimlig skattning med all draghjälp som böckerna ger.

Med den bedömningen som grund skulle filmerna, lågt räknat, generera runt 90 miljoner kronor i biljettintäkter. Pengarna fördelas mellan biografägare, distributörer, producent och rättighetsinnehavare.
– Den normala uppdelningen är att biografen tar sextio procent medan övriga delar på resten, säger Pia Grünler, distributionsansvarig på Nordisk Film, som delar Jan Bernhardssons bedömning:
– Vi hade naturligtvis gärna sett ytterligare två filmer. Just nu finns också ett väldigt stort intresse för svensk film.

För Jan Bernhardsson och SF:s del handlar det alltså uppskattningsvis om drygt 50 miljoner kronor i biljettintäkter som nu går dem förbi.
– Jag kan bara beklaga biopubliken som inte får se svenska filmer på bio, men vi kan säkert fylla upp med andra storfilmer, säger han.

Men det är inte bara SF som ser en förlorad affär i tv-filmerna. Flera försäljningsfönster skulle ge producenterna ökade intäktsmöjligheter. Produktionsbolag är Zodiakägda Yellow Bird, där Sören Staermose är producent. Han hänvisar till att avtalet mellan Norstedts förlag och SVT skrevs tidigt, med givna förutsättningar.
– Avtalet ska gynna SVT:s publik, och den finns ju på tv. Vi har utvecklat formaten för tv, inte för bio, säger han.

Böckerna ska delas upp i sex nittiominutersavsnitt för tv. Första filmen får premiär i februari 2009.
Skulle du ha velat att också tvåan och trean visades på bio?
– Det vill jag inte svara på.

Gunnar Carlsson, dramachef på SVT, motiverar beslutet att göra en filmversion och två tv-versioner med att det är ett normalt förfarande.  
– Vi har ju betalat för en exklusivitet för SVT:s tittare. Det är inte märkligare än så.
Att det samtidigt innebär att SVT förlorar potentiella intäkter från andra försäljningar håller han inte med om:
– Det vet vi inget om. Vi ska använda våra licensmedel till att ge tv-tittare bra tv, inte se till att SF och Bonnier tjänar pengar. Och det var vi som först såg tittarpotentialen i den här produktionen, ingen annan. 

Branschbedömningen av vad SVT går miste om i intäkter, runt 60–80 Mkr, avfärdar Gunnar Carlsson som rent nys.
– Den som gör den bedömningen har inte en aning om hur branschen fungerar.

Hur mycket räknar du då med att SVT tjänar på den första filmen?
– Det har jag ingen aning om. Jag gör inte de estimaten. Det är klart vi har en uppfattning om vad det innebär om en halv miljon eller en miljon ser filmen. Men det är inget som jag tänker berätta.

Är det tvåsiffriga miljonbelopp?
– Nej, nej! Inte en chans. SF och Bonnier kommer däremot att tjäna de pengarna. Återigen: vår uppgift är inte att tjäna pengar på produktioner. Vi ger tittarna exklusivitet för sina licenspengar. Nu slipper de betala 100 kronor för en biobiljett.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.