Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

SVT:s reklam för Scania

Publicerad: 26 Januari 2011, 11:57

På Guldbaggegalan i går kväll drog programledaren ett skämt där lastbilsmärket Scania lyftes fram. Det kan uppfattas som att SVT bryter mot Myndigheten för radio och tv:s bestämmelser kring otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. Men det tycker inte de ansvariga på SVT.


Ämnen i artikeln:

GranskningsnämndenSVTGuldbaggen

Bild från Guldbaggegalan när skämtet drogs.

Under Guldbaggegalan i går kväll drog programledaren Petra Mede ett skämt om att den flerfaldigt nominerade Pernilla August skulle behöva en lastbil för att frakta hem alla sina guldbaggar. Sedan visades en bild på en lastbil.

Petra Mede sa då med undertryck:

”Ja, du känner väl igen modellen? Det är en Scania 480!”

SVT och all public service är förbjudna att otillbörligt gynna kommersiella intressen enligt radio- och tv-lagen och bestämmelserna för sändningstillstånden. Myndigheten för radio och tv har tidigare fällt SVT för att ha brutit mot reglerna.

Mathias Engstrand
, nöjeschef SVT Stockholm och ansvarig utgivare för gårdagens gala, anser inte att SVT har brutit mot reglerna.

– Jag ser inget problem i det. Det var en del i ett skämt, säger han och fortsätter:

– De här bedömningarna görs utifrån om det är en riktad marknadsföring eller inte. I det här fallet är det en känd stor lastbil. Jag har inte grottat ner mig i det här, men spontant känns det inte över gränsen eftersom det låg i den kontexten det gjorde.

I Myndigheten för radio och tv:s regler står det följande om otillbörligt kommersiellt gynnande:

”Det är förbjudet att otillbörligt gynna kommersiella intressen. Bestämmelsen innebär att program inte får uppmuntra till köp eller hyra eller framhäva en vara eller tjänst på ett otillbörligt sätt. Syftet är bland annat att förhindra smygreklam. Ett gynnande av ett kommersiellt intresse kan accepteras om det är motiverat av ett informations- eller underhållningsintresse.”

Med andra ord kan skämtet om Scania vara ok om myndigheten anser att det är motiverat av ett underhållningsintresse. Hittills under dagen har myndigheten inte fått in någon anmälan.

 Dock kan SVT dömas om man kollar på de allmänna  tillämpningsreglerna för programverksamheten som säger följande:  

 "Vid användning av material (bilar, båtar, kläder,  möbler, köksutrustning etc) som underlag för  fotografering får namn på tillverkare, återförsäljare eller  detaljist bara anges när det finns journalistiska motiv."  

    Se inslaget här, cirka elva minuter in i programmet.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.