Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT slår tillbaka mot Fichtelius

Publicerad: 19 maj 2008, 06:28

SVT går till motattack efter Erik Fichtelius sågning av public service-företagets ledning på DN Debatt. – Vi visste att artikeln skulle komma, eftersom Erik Fichtelius hotat med en om han inte fick den särställning han önskar inom programverksamheten, säger SVT:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe till DN.


Erik Fichtelius.

I går på DN Debatt gick SVT-profilen Erik Fichtelius, redaktionschef för 24 Direkt, till hårt angrepp mot ledningen.

Enligt Fichtelius har ledningen under vd:n Eva Hamilton ”tappat sitt publicistiska fotfäste” genom att stirra sig blind på tittarsiffror och lågprioritera samhällsjournalistiken.

–  Sveriges Television lägger huvuddelen av sina resurser på en enda av sina fyra kanaler SVT 1. Allt för att vinna kapplöpingen med "Fet-Fyran" , konkurrenten TV 4, om flest tittare. Budgeten för den fjärde SVT-kanalen, 24 Direkt, halveras. 24:an och Kunskapskanalen ger inte det tillskott av tittare som tv-ledningen vill ha. Det är bättre att satsa på daglig frågesport och såpor, skriver Fichtelius, som tycker att politikerna ska formulera inriktningen för SVT.

– Det är dags att beställaren, svenska folket och dess valda ombud, formulerar kraven tydligare på public service, skriver Fichtelius.

SVT:s ledning slår tillbaka.

– Det är anmärkningsvärt att Erik Fichtelius uppmanar politikerna att gå in och styra SVT:s programverksamhet, tvärtemot det som är grundläggande för public service: oberoendet gentemot politikerna, säger SVT:s kommunikationsdirektör Helga  Baagøe till DN.

Hon fortsätter:

– SVT:s nya utbudsstrategi är beslutad i företagsledningen, fastställd i styrelsen och förankrad bland alla medarbetare, och påverkas inte av enskilda medarbetares offentliga krav på mer pengar till den egna verksamheten.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.