Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 10 september 2010, 14:01
SVT, SR och UR har startat en utredning om framtidens public service. Finansieringen är en central fråga. – Just nu går det bra, men frågan är hur länge modellen håller, säger SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand.
truetrue2020-09-10T16:01
Jimmy Ahlstrand
När riksdagen förra hösten klubbade public servicebolagens nya fyraåriga tillstånd fanns tre viktiga nyheter:
• Begränsning av SVT:s sponsring, men friare finansiering med AFP (advertiser funded programming) och produktplacering.
• En kontrollstation under tillståndsperioden.
• Public value-test av nya tjänster, inte minst expansionen på nätet.
Nu ska kontrollstationen hållas redan i mars 2011 för att eventuella förändringar i tid ska kunna arbetas in i budgeten för 2012. Regeringen har bett public servicebolagen att komma in med sina synpunkter på utvecklingen och det är en uppmaning som de lobbyvana bolagen sällan missar.
– Vi är inbjudna att komma med synpunkter på frågor som behöver lösas under tillståndsperioden med sikte på nästa tillstånd som ska löpa i sex år, säger Jimmy Ahlstrand.
– Det kan bara bli kvalificerade gissningar om medielandskapet 2020, men vi försöker hitta utvecklingstendenser som utmanar nuvarande finansieringsmodell.
I gruppen ingår ekonomi- och strategiansvariga i de tre public service-bolagen. De tittar bland annat på följande områden:
• Teknikutveckling och framtidens distributionsformer.
• Regleringar och möjligheter till samverkan med andra aktörer.
• Framtidens publikbeteende.
• Hållbara finansieringsmodeller.
I dag är det tillåtet att titta på SVT Play och övriga tjänster på nätet eller i mobilen utan att betala licens. Men det är ännu ett litet problem, anser Jimmy Ahlstrand:
– Det är väldigt få hushåll som har iPhone eller dator, men inte tv. Det avgörande för oss är legitimiteten, att publiken tycker att det vi gör är bra. Våra attitydundersökningar visar att publiken anser sig få mer för pengarna och vi får höga kvalitetsbetyg.
– Det är fler som betalar sin avgift i dag. Men public services andel av mediemarknaden har krympt och utmaningen är hur vi kan behålla och förstärka legitimiteten mot starka kommersiella aktörer.
– En central fråga är vad som händer när internet kommer in i tv-apparaterna. Därför är frågan om ett öppet internet avgörande för oss.