Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"SVT stjäl idéer och format"

Publicerad: 1 juni 2009, 15:34

Sveriges Television själ både idéer och format från de fristående produktionsbolagen. Robert Aschberg på Strix är på krigsstigen.


Ämnen i artikeln:

StrixRobert AscbergSVT

Robert Aschberg. Foto: Resumé

Det var i går som Robert Aschberg gick till attack mot SVT på Aftonbladets debattplats. Under rubriken ”SVT stjäl idéerna”, gav han flera exempel på hur SVT utnyttjar sin ställning på den svenska tv-marknaden.

Reaktionerna från branschen är positiva.
– Jag har mest fått glada tillrop, säger Robert Aschberg.

SVT är enligt Robert Aschberg den största syndaren när det handlar om övertramp i rättighetsfrågorna.

Robert Aschberg eget bolag Strix producerade Klass 9A som SVT tog över.
– Jag känner till flera exempel, men det är upp till de enskilda produktionsbolagen att själv bestämma om de vill berätta mer om saken. Jag har skrivit den här artikeln som ordförande för TV-producenterna, säger han.

Robert Aschberg ser flera förklaringar till SVT:s agerande, bland finns en kultur i bolaget som innebär man med viss misstänksamhet ser på produktioner som kommer utifrån.
– Bolagets storlek gör att många ser ned på de små produktionsbolagen. Det finns också många interna krafter att ta hänsyn till. Dessutom har det skett så många omorganisationer genom åren i SVT, med ständigt nya personer vid förhandlingsbordet.

Robert Aschberg tror inte att SVT medvetet försöker lura produktionsbolagen, men bolagen hamnar i ett underläge, där man på grund av sitt beroende till beställaren helt enkelt inte protesterar.

Men det går att få ersättning för dem som vågar ställa krav:  
– Jag vet att det i efterhand utgått ersättning till bolag, i både pengar och på andra sätt.

Robert Aschberg tycker att SVT borde kopiera BBC:s beställarorganisation.
– På BBC råder täta skott mellan inköpsavdelningen och produktionen. Det borde vara samma upplägg på SVT, säger han.

Det ligger i hela branschens intresse att skapa en ”affärsetik” som alla kan acceptera, understryker han.  
Det går inte längre att få betalt för de nationella formaten – oavsett vilken kanal som är beställare, hävdar Aschberg.
– Idag är vi för många som slåss om jobben, helt enkelt. Jag trodde att det skulle komma en ändring med konsolideringen, men det verkar inte ske, säger han

När kraven på helfinansierade lösningar blir allt fler blir också rättighetsfrågan allt viktigare.  
– Vi på produktionsbolagen måste bli bättre på att organisera oss. Vi håller också på att slå oss samman med Sveriges Reklamfilmsproducenter och Sveriges Filmproducenter för att bättre stå upp för våra rättigheter.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

StrixRobert AscbergSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.