Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

SVT tveksamt till produktplacering

Publicerad: 10 augusti 2010, 13:59

Den nya Radio- och tv-lagen öppnar möjligheter till produktplacering i SVT. Men för dem är det främst reglerna om otillbörligt gynnande som gäller.


Ämnen i artikeln:

SVT

Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT.

Den första augusti trädde den nya lagen i kraft. Förutom att den liberaliserar reglerna kring hur mycket reklam som får sändas medger den också att produktplacering kan börja användas i Sverige, förutsatt att det informeras före och efter programmet.

Enligt Svenska Dagbladet innebär det att även Sveriges Television har rätt att namnge varor och tjänster i anslutning till program där man exponerar dessa produkter.

Men Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT, håller inte med om att det är riktigt så enkelt.

–De har mest bäring på de kommersiella kanalerna. För oss gäller först och främst reglerna om otillbörligt gynnande som är överordnade allt annat, säger han.

Jimmy Ahlstrand vill inte spekulera i möjligheterna att se produktplacering som en ny intäktskälla för SVT eftersom det inte finns någon praxis på området. Det är Granskningsnämnden som friar och fäller i dessa frågor, och de måste genom enskilda fall skapa tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet.

– Den stora frågan är vad reglerna kommer att omfatta. Vad som kommer att bedömas som otillbörligt och inte. Till exempel amerikanska storfilmer har ju länge haft produktplaceringar och det har inte varit några problem för oss att sända. Och jag tror inte heller att det kommer vara något problem i framtiden, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.