Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

SVT1 Sveriges populäraste kanal

Publicerad: 10 Mars 2009, 12:32

Trendbrottet! Efter 14 år är SVT1 en populärare kanal än TV4, visar en ny undersökning. Nu lovar programdirektör Annie Wegelius en storsatsning på samhällsprogram. Dessutom ska hon försöka övertala Fredrik Skavlan om en ny säsong.


SVT är inte sena att slå sig för bröstet när man för första gången sedan 1995 har en kanal som är populärare än TV4.

En bedömningsenkät gjord hösten 2008 visar att SVT1  idag är Sveriges populäraste tv-kanal. Dessutom uppger 75 procent av deltagarna i en annan attitydundersökning, som SOM-institutet vid Göteborgs universitet genomfört, att de har ett positivt intryck av SVT1. Det är fyra procentenheter fler än TV4.

SVT förklarar siffrorna med en stark höst och vinter.  
– Det mesta har gått väldigt bra. Men jag är framför allt nöjd med trendbrottet. Vi har blivit både tydligare och mer lättillgängliga i synen på SVT1 och SVT2, säger programdirektör Annie Wegelius, till Resume.se

Hon är särskild nöjd med satsningarna Mästarnas mästare och Skavlan.
– Mästarnas mästare har nått en mer ungdomlig publik än väntat. Och Skavlan har också gått bättre än jag trodde. Jag hade inte förväntat mig den stora och breda publiken. Det var inte heller helt självklart att låta en norrman leda en svensk talkshow där folk faktiskt får lära sig saker.

På minussidan finns bland annat Popcirkus som i senaste mätningarna lockat färre än 100 000 tittare i primetime på SVT2.
– Samtidigt är Popcirkus ett exempel på att kan vi göra just nischade satsningar. Musiken har nästan försvunnit från broadcast och det här är ett försök att återintroducera musik som tittarna inte får via till exempel Melodifestivalen. Vi är långsiktiga, men måste kanske skruva på sändningstiderna.

Vilka nyheter har ni på gång till hösten?

– Vi har bland annat  en ny stor samhällssatsning på gång, men jag berättar inte mer än så.

Får Skavlan en fortsättning?

– Vi för diskussioner.

Peter Willebrand


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.