Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Tappar GM som annonsör

Publicerad: 19 augusti 2008, 14:52

General Motors har varit en av filmgalan Oscars viktigaste annonsörer. Men nästa år drar sig biljätten ur, rapporterar Wall Street Journal.


GM drar sig ur Oscarsutdelningen.

General Motors brottas med stora problem. Försäljningen sjunker, förlusterna fortsätter och 53 000 anställda har förlorat sina jobb. I det läget får även reklamen stryka på foten.

Nu drar sig GM ur ett av de mest prestigefyllda samarbetena. De senaste 11 åren har GM varit det enda bilmärket som annonserat under Oscarsgalan, som är en av de största tv-händelserna i USA.

Bara i år annonserade GM för över 80 miljoner kronor i samband med galan. Dessutom betalar bilmärket ytterligare en slant för att få vara ensam bilannonsör under sändningen, skriver Wall Street Journal.

Sedan tidigare har GM även skippat Emmy-galan. ABC, som sänder de båda galorna, har inte kommenterat avhoppet.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.