Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Tittandet i gammel-tv rasar – nu vill kanalerna satsa svenskt

Publicerad: 11 Augusti 2014, 14:02

Genrebild

Foto: Colourbox

Svenska tv-tittare överger tablå-tv i en allt högre utsräckning. Den kraftiga expansionen av streaming-tjänster tv gör att SVT och TV4 satsar på ett mer svenskt innehåll och starkare resurser för webben.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistHBOSVTEva HamiltonYoutubeHBO NordicNetflixTV4

Under 2014 har den sammanlagda tittartiden för traditionell tv minskat med 4,2 procent, jämfört med första halvåret 2013. Det kan ställas i relation till att minskningen för hela förra året låg på omkring tre procent. Sifforna kommer från mediemätningsföretaget MMS, på udddrag av DN.

Alla stora tv-kanaler lider av sjunkande tittarsiffror, förutom TV3 som tack vare OS-sändningarna ökat tittartiden med 25,8 procent i år

Siffrorna visar ett trendbrott för branschen eftersom traditionella TV-tittandet och växte parallellt med webb-tv under en längre tid. I sommar har online-tittandet ökat med 40 procent för SVT, jämfört med samma period i fjol. Det kompenserar inte tappet på tv-sidan enligt vd:n Eva Hamilton, vilket till stor del beror på att tjänster som Youtube, Viaplay, Netflix och HBO Nordic drar till sig publik.

– Vi lägger allt större kraft, både vad det gäller pengar och idéer, på vårt online-material. Hittills har vi klarat det utan att försvaga budgeten för tv genom att vi genomfört kraftfulla rationaliseringar. Så småningom kommer vi att behöva ta pengar från traditionell tv för att möta efterfrågan online, säger Eva Hamilton till DN.

Ett stort problem för kanalerna är att många unga tittare använder sig av illegal fildelning och streaming. DN:s sammanställning visar att tittartiden för åldersgruppen 15-24 år minskade med 9,9 procent, eller 1 timme och 22,5 minuter, under första halvåret 2014.

Som motdrag till den nya utländska konkurrensen vill både SVT och TV4 öka andelen inhemska program.  

– Vi tror att det är det bästa sättet att slåss mot de nya amerikanska tjänsterna, vars utbud nästan uteslutande består av amerikanska filmer och serier, säger TV4-gruppens vd Casten Almqvist till DN.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.