Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Tittarstorm efter SVT:s teknikhaveri

Publicerad: 3 februari 2013, 23:02

Yohios avancemang till finalen i Globen avslöjades i förväg.

Foto: Skärmdump SVT Play

Röstningsresultat visades i förväg, snabbgenomgångar fick göras om och fel bidrag uppgavs ha gått vidare på Twitter. Melodifestivalen 2013 kunde ha fått en bättre start och i sociala medier spriddes sarkasmerna snabbt, skriver Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen 2013

Lördagens Melodifestivalpremiär i SVT präglades av misstag. Grafik krockade, artistens Yohios avancemang till final avslöjades i förväg, på Twitter uppgavs fel bidrag ha gått vidare till andra chansen och snabbgenomgången fick föras om två gånger. Teknikhaveriet upprörde tittarna, skriver Aftonbladet.

När grafiken i förhand tillkännagav att Yohios bidrag "Heartbreak Hotel" gått vidare blev spänningsdödaren snabbt ett diskussionsämne på Twitter. Såväl Idols förre jurymedlem David Breitholtz som programledaren Carina Berg uttryckte sin sarkasm mot missen.

Det största problemområdet under kvällen var grafiken. Ett ansvarsområde som SVT har själva för första gången sedan 2002. Den tidigare externa leverantören Hego.

– Hade vi levererat efter den nivån som levererades nu hade samtliga chefer hos oss varit på krismöte med SVT. Om vi inte redan hade varit utslängda och fått packa ihop, säger Oskar Norrman, operativ chef på Hego AB till Aftonbladet.

SVT:s tävlingsansvarige för Melodifestivalen Thomas Hall:
– Våra datorer på ett kontor kan flippa ur ibland och inte göra det vi vill. Allt har funkat perfekt hela veckan, men så helt plötsligt vill det sig inte.

Efter sändningen fick båda programledarna Danny Saucedo och Gina Dirawi goda betyg av Aftonbladets läsare för sitt sätt att genomföra sändningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.