Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Trendbrott: annonsras hos TV4

Publicerad: 4 December 2012, 12:07

Foto: Andreas Elgstrand.

Tv-cheferna på mediebyråerna Bizkit och IUM ger en samstämmig bild över annonsläget hos TV4: det finns plats över och TV4 lär få svårt att få ut sina prishöjningar: – Vi räknar med ett svettigt första halvår, säger Andreas Malmfält på Bizkit.


Ämnen i artikeln:

TV4IUMBizkit Wisely

Mediebyråerna känner oro inför vad som komma skall när vi börjar närma oss 2013:

– Vi har fått se ett betydligare luftigare november och december vad  gäller annonsutrymme i tv än under de senaste två åren. Så det är ett  lite spänt läge inför januari om man säger så, säger Andreas Malmfält,  tv-expert på Bizkit.

Han hävdar att skuldkrisen i Europa i kombination med USA:s ekonomiska  situation inte bara gör att varslen står som spön i backen, utan också  nu börjar ge effekter vad gäller efterfrågan kring tv-annonsering:

– Vi har levt i en skyddad verkstad jämfört med våra kollegor i Europa,  men nu känner jag oro inför framtiden, säger Andreas Malmfält.

Enligt honom har tv-mediet länge legat 15-20 procent över efterfrågan.
Nu hoppas han att print-annonsörer flyttar över sina investeringar till tv-mediet, men det är ändå endast en from förhoppning:

– Man kan väl säga så här. Det är ett gyllene läge för nya annonsörer  att gå in i tv. Dessa har fått besked att det inte har funnits någon  plats under de senaste två åren, säger Andreas Malmfält.

Han tycker att det är märkligt att tv-kanalerna, med TV4 i spetsen, gått  ut med att höja priset med i runda slängar 8-10 procent:

– Det är en sak vilket pris man sätter, men vi tror inte på långa vägar  att nettoprisökningen blir så kraftig, säger Andreas Malmfält.

Han får medhåll från IUM:s tv-expert Jonas Malm:
– Budskapet är väl att om man inte tidigare har annonserat i TV4 finns  det goda möjligheter att pressa priserna. Jag tycker egentligen att SBS  är den enda som har mest fog för sina prishöjningar, men eftersom man är  tredje störst får man nog svårt att få igenom höjningarna, säger han.

Han uppger att IUM räknade att konjunkturen skulle vika redan under  förra året, men att man nu ser tydliga tecken på vad som håller på att  ske.

Han tycker dock inte att det är så märkligt att det finns plats över i  december. Mer förvånande är att det fanns utrymme kvar i november,  vilket i normalfallet alltid är en slutsåld månad:

– Oktober och november samt april och maj har varit högsäsong för  tv-annonsering historiskt sett, medan det under december har rått  högtryck när det gäller att sälja exempelvis godis och leksaker. Men  betydligt färre bilannonser går under en sådan månad. Många är stressade  under den perioden och då har man ett annat mindset, säger Jonas Malm.

Han tycker dock att man trots detta ser ett tydligt trendbrott vad gäller tv-annonsering:– Sammantaget var 2012 ganska balanserat med en övervikt under våren och  en nedgång under hösten. Den stora frågan är vad som sker nästa år. Och  det finns många aktörer som är missnöjda över att ha fått betala höga  priser under 2011 och 2012, säger Jonas Malm.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TV4IUMBizkit Wisely

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.