Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Trendbrott: Noll tillväxt för Netflix

Publicerad: 25 Augusti 2014, 08:52

Netflix står och stampar.

Tillväxten för den tidigare så snabbväxande och framgångsrika streamingtjänsten Netflix har klingat av. Under andra kvartalet var tillväxten noll, enligt Mediavision. I stället växer nu HBO snabbast i Sverige. Sammantaget uppvisar streamingmarknaden endast marginell under Q2.


Ämnen i artikeln:

HBOHBO NordicNetflixMediavision

Netflix har vuxit stadigt ända sedan tjänsten lanserades i Sverige för knappt två år sedan. Under årets andra kvartal bröts dock tillväxten och Netflix står kvar på samma nivå som i Q1, uppger Mediavision.

I stället har HBO tagit över som den snabbast växande streamingtjänsten på den svenska marknaden. I år har 100 000 nya hushåll skaffat HBO Nordic, som nu på allvar börjar utmana Netflix, Viaplay och de andra streamingaktörerna, enligt Mediavision. Netflix toppar dock fortfarande med 640 000 betalande abonnenter under andra kvartalet.

Streamingmarknaden som helhet uppvisar endast marginell tillväxt det gångna kvartalet, räknat i antal abonnenter, enligt Mediavision.

– Det vi ser är de första tecknen på att marknad och konsumenter börjar mogna. Att tillväxten nu saktat in är delvis en säsongseffekt, svenskarna konsumerar helt enkelt inte lika mycket TV och film under sommarmånaderna. Och till skillnad från vanliga TV-paket kan man tillfälligt säga upp sina streamingabonnemang under semestern om man inte tittar. Men intresset för streamingtjänster är fortfarande högt och marknaden kommer fortsätta växa under hösten – taket är inte på något sätt nått, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Enligt Mediavisions beräkningar rkommer cirka en tredjedel av de svenska hushållen att abonnera på streamingtjänster inom de kommande tolv månaderna.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.