Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Trögt för filmtjänsterna på nätet

Publicerad: 9 juli 2013, 06:40

SF Anytime har ökat sin omsättning tre år i rad

Foto: Skärmdump

Bara en av fyra svenskar har provat video on demand på nätet. Men det är rättighetsfrågorna som hämmar utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

SF Anytime

SF Anytime ökade sin omsättning från 123 till 175 miljoner kronor förra året och det är tredje året i rat som bolaget ökar sin omsättning.
Men ändå går det trögt att få svenskarna att nappa på video on demand.

– Det har gått långsammare än vi trott säger SF Anytimes vd Jonas Dahllöf till Dagens Nyheter. Tipping point, då det digitala blir större än det fysiska, tror jag ligger ett antal år framåt i tiden.

Enligt en undersökning från Yougov har andelen svenskar som hyr film över nätet ökat med 56 procent under det senaste året, men marknaden växer från en låg nivå. Endast en av fyra har testat någon av video on demand-tjänsterna under året.

Men det är fortfarande utbudet som gör det svårt för tjänsterna att slå igenom. För att ta del av alla säsonger av en tv-serie, krävs att man hoppar från tjänst till tjänst och inte ens då är det säkert att man lyckas få ihop en komplett serie.

Det gör att konkurrensen från de illegala tjänsterna, där servicegraden många gånger är högre än hos de kommersiella tjänsterna, fortfarande är svår att möta.

Men enligt Peter Alvarsson, vd på tjänsten Headweb, börjar det sakta lösa sig med rättighetsfrågorna.

– Nu verkar polletten ha trillat ner, de [filmbolagen] har fattat att de måste finnas på nätet. Men frågan är om det har gått för långsamt för vissa, säger han till Dagens Nyheter.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

SF Anytime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.