Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Trots landskampsförsäljningar – TV4 årets fotbolls-kanal

Publicerad: 22 februari 2013, 14:26

TV4-Gruppen förvaltade fotbollen bäst i fjol.

Foto: Colourbox.

TV4-Gruppen är "Årets TV-bolag inom svensk fotboll 2012", trots deras kritiserade försäljningar av landslagets kvalmatcher. Det menar juryn på Fotboll & Pengar som består av 20-talet fotbollsaktörer och sponsringskonsulter.


Ämnen i artikeln:

TV4

Under hösten sålde TV4-Gruppen rättigheterna till att sända fem VM-kvalmatcher och en vänskapsmatch till SBS. Tilltaget skapade stor irritation internt på kanalen, och fick utstå mycket extern kritik.

När det stod klart att den numera klassiska matchen mot Tyskland skulle visas i Kanal 5 sa bland annat profilen Patrick Ekwall till Sportbladet:  
– Det är ett slag i ansiktet för oss som jobbar med landslagsfotbollen på kanalen.

Men detta till trots utsågs TV4-Gruppen igår till Årets TV-bolag inom svensk fotboll 2012 på Fotboll & Pengar. Övriga nominerade var SVT och Viasat.
Motiveringen löd:

"TV4-Gruppen har satt ner foten ordentligt i fotbollen. Dels med arbetet kring Fotbolls-EM och konceptet den "publika studion". TV4 Sport visar nu vägen hur fotboll ska visas via TV med sina sändningar av Superettan och Damallsvenskan samt C Mores satsningen på Allsvenskan."

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.