Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Tung Idol-start för Per Blankens

Publicerad: 17 Januari 2014, 08:32

Per Blankens.

Resumé har tidigare berättat att Per Blankens har värvats av Fremantle och blivit executive producer för American Idol. Nu visar det sig att Idol-premiären har den sämsta starten under programmets trettonåriga historia.


Ämnen i artikeln:

Friday TVFoxCecilia BlankensPer BlankensAmerican Idol

Per Blankens och Cecilia Blankens flyttade till Los Angeles och  sedermera stod det klart att Per fått jobb på Fremantle och blivit executive producer för den amerikanska versionen av Idol.

– Idol är  ett världsomfattande fenomen och jag är hedrad över att få var en del i  den mest populära versionen av Idol, sade Per Blankens till amerikanska  World Screen då det stod klart att han fått toppuppdraget.

Fox-programmet  återvände till rutan i onsdags för sin trettonde säsong.

Förutom att  den tidigare megaartisten tillika domaren Jennier Lopez återvänt till  samma roll hade man även plockat in Harry Connick JR som domare, enligt  Adage.

Det hjälpte dock inte, utan premiären fick endast 15,2  miljoner tittare, vilket var en 15-procentig minskning i förhållande  till den förra säsongen och den sämsta starten någonsin – siffrorna  sjönk med hela 22 procent i den attraktiva målgruppen 18-49 år.

Den  amerikanska telejätten AT&T har dragit tillbaka sitt sponsorskap av  Idol efter att ha varit sponsor ända sedan programmet hade premiär för  tretton säsonger sedan.

Ford och Coca-Cola har dock återvänt som sponsorer, enligt Adage.

Per  Blankens har tidigare varit vd för Friday TV och han har producerat  alltifrån komediserien c/o Segermyhr, Sen kväll med Luuk och  Melodifestivalen 2006 och 2007 till fem säsonger av den svenska  versionen av Idol.

Han har vunnit både Kristallen och Aftonbladets tv-pris.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.