Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Tunga förluster för Teracom

Publicerad: 10 november 2010, 16:30

Teracom knäar under tre tunga investeringar: marknäten i Danmark och Finland går back sam­tidigt som hd-tv lanseras i Sverige. Det kräver en ny tv eller en ny box och högst ett tjog betalande hushåll kan i dag se på hd-tv via marknätet. Försäljningen väntas ta fart först om ett halvår då tv-handeln lanserar nya modeller.


Ämnen i artikeln:

TeracomSVT

truetrue2020-11-10T17:29

Teracoms vd Crister Fritzson. Foto: Hanna Teleman.

Många pilar pekar fel för statliga Teracom i dag:
• Boxerabonnemangen i Sverige minskar.
• Kostnaderna växer snabbare än omsättningen.
• Vinsterna rasar efter förluster utomlands.
• Skuldsättningen växer efter det dyra köpet i Danmark.
• Soliditeten har rasat ner till 29 procent.
• Tunga investeringar i ny hd-kundstock väntar.

Lyckligtvis har Teracom sina trogna mjölkkossor: SVT, SR och betalkanalerna slantar upp nära en miljard för sändningarna. Något alternativ finns ju inte. Vinsten i segmentet blev hela 211 miljoner. Och inplaceringar, som betyder tjänster åt exempelvis mobilbolagen, tjänade 35 miljoner.

Resultatet för betal-tv, där Boxer drar in pengar som rinner ut i Finland, har försämrats i år med nära en kvarts miljard kronor jämfört med samma period i fjol. Förlusten hittills är 60 miljoner och kan öka när det danska systerföretaget BSD, Broadcast Service Denmark, tas i böckerna detta kvartal.

BSD köptes den 30 september och kostade 1,4 miljarder. Teracom lånade till hela köpet och ökade sin räntebärande skuld från 1 till 2,5 miljarder kronor.

Förutom att betala räntor står Teracom inför stora investeringar i subventionerade abonnemang. Verksamheten i finska Digi TV är ett vågspel, särskilt som konkurrensen ökar nästa år.

I Sverige lanserade Boxer och Teracom förra veckan hd-tv. Sändningarna når nu 70 procent av de svenska hushållen. Men ingen kan titta, eftersom hd-tv sänds med den nya T2-tekniken som kräver en ny box eller en pinfärsk Sony Bravia-tv.
– Nej, det är nog bara ett fåtal som kan titta eftersom det bara har funnits i två veckor, konstaterar Elektronikbranschens vd Anders Appelqvist. Och det blir nog ingen riktig fart förrän första kvartalet nästa år när tillverkarna lägger in T2 som standard i sina nya tv-modeller.

Hd-tv är heller inget större tekniskt språng, det är snarare Boxer som har släpat efter. Drygt 10 procent av de svenska­ hushållen ser redan hd-tv via någon av Boxers konkurrenter. Anders ­Appelqvist har skrivit ner prognosen:
– Vi hade hoppats nå 15 procent i år, det stannar kanske vid 12 vid nyår. TV3 och Kanal 5 har ännu inga färdiga hd-tv-kanaler. Det måste de få fram innan årets slut.

Men på sikt är han optimistisk:
– De närmaste fyra åren räknar vi med att sälja minst 700 000 nya tv-apparater per år. År 2014 har hälften av hushållen en T2-tv. Då borde hela marknätet gå över till att sända i T2-standard.

Däremot ser det mörkare ut för Teracom, när ip-tv via bredband eller telenätet är den enda plattform som växer­. Teracom förlorade omkring 100 miljoner och sålde sitt ip-tv-bolag. Men koncernchefen Crister Fritzson försvarar satsningen på utlandet framför Sverige:
– Vi går nu fram på tre fronter och är så finansiellt starka att vi klarar tre marknader samtidigt. Vi investerar i nya kunder i både Danmark och Finland. Det finns synergier i att integrera nät och betal-tv. Och vi kan lansera hd-tv i Sverige och samtidigt klara ägarnas krav på oss.

HD-TV i marknätet

Kanaler med tillstånd att sända hd-tv i marknätet:
Canal+ HD Mix (C More Entertainment AB)
Kanal 5 HD (SBS Broadcasting Networks Limited)
MTVN HD (MTV Networks Europe)
National Geographic Channel HD (NGC Europe Limited)
TV3 HD (Viasat Broadcasting UK Limited)
TV4 HD (TV4 AB)
Viasat Sport HD (Viasat Broadcasting UK Limited)

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeracomSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.