Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”TV-husen har lärt sig en läxa av musikbranschen”

Publicerad: 7 April 2016, 12:39

Robert Svensson är på MIP TV-mässan i Cannes.

Foto: Pressbild.

Vi befinner oss i ett av de största teknikdrivna skiftena i medieekonomin sedan Gutenberg uppfann tryckpressen, men än så länge lyckas tv leverera räckvidd som andra har svårt att nå upp till, skriver Robert Svensson i en spaning från branschmässan MIP TV i Cannes.


Ämnen i artikeln:

MiptvCannesRobert SvenssonLennox PR

MIP TV går mot sitt slut. Solen stiger upp över strandserveringarna och staden förbereder sig för nästa invasion (härnäst står den 37:e internationella humorfestivalen på tur).

Det har varit en stolt vecka för oss nordbor. Scandinavian Noir är den hetaste dramagenren bland världens tv-köpare och vår nation av early adopters erbjuder ett facit till många av de hetaste frågorna för världens tv-hus.

Som jag hörde två svenska toppchefer skrocka för ett tag sedan: "Om vi tröttnar på Sverige så kan vi alltid ta anställning på ett tv-hus i södra Europa, de har hela digitaliseringen framför sig. Det kommer att vara löjligt lätt andra gången, man gör det".

Sanningen är nog att en del nya tekniker har hunnit få fotfäste till dess. Onsdagen ägnades till stor del åt att utforska virtual reality och vad 360-gradersformatet innebär för den som vill berätta en historia. Det dröjer nog innan det får fäste, men brittiska SKYnews nämndes mer än en gång som ett exempel på hur 360 redan nu kan revolutionera nyhetsjournalistiken.

Under onsdagen fick vi även höra Havas Media Groups Dominique Delport hålla en keynote kring tv-mediets utveckling. Han inledde med en värdefull reality check: Nya SVOD-tjänster, som Netflix, har revolutionerat tv-branschen och de växer i en otrolig takt. Men än så länge står de för en försvinnande liten del av räckvidden.

SVOD, det vill säga prenumererade ondemand-tjänster från Netflix eller traditionella tv-hus, står för svindlande 12 miljarder tittare varje månad. Men för att sätta den siffran i perspektiv så står traditionell, annonsfinansierad tv för två miljarder timmars tittande VARJE DAG.

Vi vet alla att vi befinner oss mitt i ett av de största teknikdrivna skiftena i medieekonomin sedan Gutenberg uppfann tryckpressen, men än så länge lyckas tv leverera räckvidd som andra har svårt att nå upp till (åtminstone så länge man använder jämförbara mättal). Dessutom har tv-husen, vilket teknikanalytikern Paul Gray underströk på tisdagen, lärt sig en värdefull läxa av musikbranschen. Tv-husen, menade Paul, underskattar inte teknikskiftet så som musikbranschen. De slåss inte mot det, som skivbolagen, de omfamnar det och integrerar det i sin verksamhetsmodell.

Apropå det. Jag höll på att glömma en annan svensk framgång i Cannes: Häromkvällen vann den tecknade serien om Ronja Rövardotter en Kids Emmy Award. Det är den legendariska Studio Ghibli som producerat serien med Gõro Miyazaki som regissör. Gõros pappa Hayao sökte en gång i tiden upp Astrid Lindgren för att be om hennes tillåtelse att göra en animefilm av Ronja. Astrid sa nej och Hayao fick åka hem. Men Astrids (och Hayaos) arvtagare ställde allt till rätta. Och i tisdags vann alltså serien ett av barn-tv-världens mest prestigefyllda pris.

Apropå att lära av andras misstag, så att säga.

Robert Svensson
Projektledare Reklamkraft / VD Lennox PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.