måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Tv-kriget utan vinnare

Publicerad: 11 februari 2016, 08:39

Foto: Montage: Andreas Elgstrand.

Striden mellan Discovery och Telenor har varit oförsonligt hård. Trots att den bara påstås handla om promille av koncernernas omsättning, omkring 40 miljoner kronor. Men det handlar också om två pressade affärsmodeller.

Ämnen i artikeln:

Canal DigitalDiscovery Networks SwedenTelenorBredbandsbolaget

Leif Holmkvist

leif.holmkvist@resume.se


"Content is king, but distribution pays the bill" är en av tv-branschens många slitna klyschor. Bra innehåll är nödvändigt, men utan distribution blir det inga intäkter.

Distributörerna har varit skickliga på att behålla en stor del av tv-pengen, ge en mindre del till tv-bolagen som har skickat en ännu mindre peng till produktionsbolagen. Så har värdekedjan sett ut, med undantag för attraktiv sport, där rättighetsinnehavare och agenter med uniciteten som vapen har vänt på värdekedjan.

Com Hem, Viasat, Telia och Telenor har gjort stora vinster på att ha kontakten med slutkund. De kunde paketera fritt och sätta priset, länge i monopolliknande avtal med fastighetsägare och parabolinnehavare. Marksänd digital-tv via Boxer var politikernas sätt att värna statsmedierna, men blev inget större hot mot distributionsoligopolet.

Internet ritade om spelplanen. Fiber, mobilt bredband, Chromecast, Apple TV, Netflix, HBO och hela svansen av webb-tv vände värdekedjan så att kunden kan köpa direkt från producenten. Ett slags innehållets e-handel, som skrev om klyschan till "content is king, and consumer pays the bill".

Det är bakgrunden till striden mellan Discovery och Telenor som fick sitt slut i dag: ett av världens största tv-bolag mot ett av världens största telekombolag, båda pressade av ny affärslogik.

Läs mer om bråket i veckans utgåva av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev