Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

TV-tittandet för Allsvenskan och Superettan ökar

Publicerad: 9 December 2013, 12:38

Genrebild

Foto: Colourbox

Allsvenskan och Superettan har aldrig setts av större publik på plats än nu Nu visar det sig att tv-tittandet för Allsvenskan och Superettan ökar – och för Superettan handlar det om rekordsiffror.


Ämnen i artikeln:

SuperettanC MoreTV4AllsvenskanSvensk Elitfotboll

Siffrorna kommer från analysföretaget Sponsor Insight som under perioden mars-november mätt genomslaget av Allsvenskan och Superettan i alla tablålagda sportsändningar. Bland annat de 103 direktsända allsvenska matcherna i C More Sport och 80 direktsända Superettan-matcherna i TV4 Sport – men också inslag i sportsändningarna, såsom TV4-Sporten och SVT Sport.

Allsvenskan har under 2013 nått ut till drygt 516 miljoner tittare, alltså en dryg halv miljard, och Superettan till 123 miljoner. Det är nytt tittarrekord för Superettans del. Siffrorna är ackumulerade, det vill säga har byggts på för varje gång fotbollsintresserade tittar på fotboll.

Jämfört med förra året är det en ökning i tittare med tio procent för Allsvenskan, och nära en fördubbling, 90 procent, för Superettan. Allsvenskan har genererat drygt 2 500 tv-inslag under mätperioden 2013. Det innebär nästan tio inslag per dag. Samma siffra för Superettan är 695, det vill säga 2,5 inslag per dag.

Nyhetsprogram, såsom Nyheterna i TV4 och Aktuellt i SVT, är inte medräknade. Mats Enquist, vd för Svensk Elitfotboll (SEF), försöker förklara de ökade intresset för Allsvenskan och Superettan i ett pressmeddelande:

– Det beror nog på flera faktorer. De nya arenorna har ökat publikupplevelsen, den positiva delen av supporterkulturen utvecklas starkt och fler profiler har klivit fram i våra lag. Från landslagsspelare som Anders Svensson och Tobias Hysén till karaktärer som John Alvbåge, Martin Mutumba och Kevin Walker. Närheten till våra profiler är enormt viktig för intresset. Messi och Ronaldo i all ära, men jag tror att allt fler känner att Allsvenskan och Superettan är "våra ligor, våra lag" och det ska vi ta fasta på.

Johan Cederqvist, exekutiv producent för sporten på C More, kommenterar de ökande tittarsiffrorna:

– Analysen bekräftar ytterligare det ökade intresset för Allsvenskan och vi är inte förvånade. Serien vimlar av profiler och har bjudit på en attraktiv fotboll och stor spänning. Allsvenskan var bland annat starkt bidragande till C Mores rekordvecka i våras då vi hade den högsta veckoräckvidden i C Mores 17-åriga historia.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.