Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 30 oktober 2008, 09:40
TV3 går om Kanal 5 i MMS senaste kanalpenetrationsundersökning.
Mätningen visar också att TV4 Sport är den kanal som snabbast tar plats i svenskarnas medvetande.
I undersökningen ställs frågan: Har du tillgång till kanalen x i hemmet? Enkäten visar alltså om tittarna upplever om de har tillgång till kanalen, inte om de faktiskt har den i sitt abonnemang.
I denna undersökning har 3424 personer svarat på frågan från första september till och med 26:e oktober.
I undersökningen ökar TV3 från 85 procent till 87 procent. Samtidigt backar värsta konkurrenten Kanal 5 med en procent till 86 procent. TV3:s ökning är statistiskt säker medan Kanal 5:s tapp ligger inom felmarginalen.
Undersökningens stora vinnare är TV4 Sport, som nyligen tog plats i det digitala marknätet. Kanalen ökar sin penetration från 39 procent till 47 procent. TV8 går också starkt fram till 62 procent en ökning med 5 procentenheter.
Största tappet står DITV för kanalen backar med 3 procentenheter till 14 procent. MTV, Discovery, Eurosport, TV400, TV4 Science Fiction backar alla med 2 procent.
Tobias Rydergren