Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”TV3 har förlorat sin identitet”

Publicerad: 23 juli 2012, 11:42

Robert Aschberg.

Foto: Frida Flakstad.

Det har aldrig sett sämre ut för MTG-ägda TV3. Kanalen tappade 34 procent av tittartidsandelen i sin huvudmålgrupp under maj och enligt Robert Aschberg har kanalen misslyckats i profileringen. –TV3 har förlorat sin identitet, säger Robert Aschberg till Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

TV3Robert Aschberg

Resumé har tidigare rapporterat om TV3:s kris. I maj skrev vi om katastrofsiffrorna för maj månad.  

–Hösten blir extremt viktig för TV3 och även för oss i branschen. Vi behöver tre starka mediehus och då är det riktigt allvarligt när ett av de stora tv-husen har rejäla problem, sa mediebyrån Bizkits tv-rådgivare Andreas Malmfält till Resume.se i maj och fortsatte:

–Här krävs verkligen ett varumärkesjobb eftersom MTG:s kanaler TV3, TV6, TV8 och TV10 är profillösa idag.  

I dag skriver även Aftonbladet om raset. I juni tappade TV3 14 procent av sin totala publik, och de senaste fem åren har kanalen blivit frånåkta av konkurrenterna.

Robert Aschberg, grundare av Strix och programledare och programledare i TV3 under 20 år, säger att kanalen schabblat bort sina styrkor.  

–När vi började var TV3 en uppstickare, en kaxig gatpojke, en fräck kanal. Sedan ville den ikläda sig rollen som TV4 eller SVT har. Med facit i hand var det ett stort misstag, säger Robert Aschberg till Aftonbladet.

Programchefen Fredrik Lundberg inser allvaret och hoppas mycket på hötsttablån – med bland annat "Pluras kök" och en kändisvariant av "Superstars" – som ska rädda kanalen från fortsatt ras.  

Alexei Grinevski, tv-chef på Mindshare, menar att "patienten är sjuk men inte döende".  

– De står på botten just nu. Hela förra året hade de en negativ trend – och vi ser precis samma sak under våren 2012, säger Alexei Grinevski till Aftonbladet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

TV3Robert Aschberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.