Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV3 och SVT1 vinnare i september

Publicerad: 2 oktober 2009, 07:07

TV4 är en hårsmån från att petas ner från tronen som Sveriges största tv-kanal i september. Samtidigt kan MTG jubla över att både TV3 och TV8 går starkt framåt.


Ämnen i artikeln:

TV3SVTTV4Kanal 5

De stora publikmagneterna i september. Anna Anka i Svenska Hollyweoodfruar. Lasse Kronér i Doobidoo och Ingvar Oldsberg i Här är ditt liv. Bilden är ett montage. Foto: TV3 och SVT.

MMS har sammanfattat tv-tittandet under september. Det visar på stora förändringar i tittartidsandelar jämfört med september i fjol. TV4 har i höst storsatsat på sin tablå. Men tillexempel har inte Kändisdjungeln gett önskat resultat. Kanalens andel på 19,6 procent i fjol har istället krympt till 19,1.

SVT har haft framgångar med Här är ditt liv, Skavlan och Doobidoo. Alla med över 1,5 miljoner tittare. Det gör att SVT1 rycker framåt starkt under september och noteras för en andel på 18,9 procent att jämföra med 16 procent 2008.

TV3 har haft extrema framgångar med nysatsningen Svenska Hollywoodfruar. Samtidigt har gamla format som Superstars, Lyxfällan och Efterlyst fortsatt att locka stora tittarskaror. Det gör att kanalen nu noteras för en andel på 9,8 procent.

Sämre går det för Kanal 5 som ifjol hade en andel på 8,6 procent. Nu har den minskat till 7,5 procent. Den enda placeringen kanalen har på MMS olika topplistor är en tredjeplats i åldersspannet 15-24 med Roast på Berns. Den negativa trenden fortsätter för SVT2. Andelen är nu nere i 8 procent att jämföra med 9,5 i fjol.

När det gäller kanalerna utanför ”Big Five” så noteras TV8 för en kraftig ökning. Kanalen får en andel på 2,5 procent och har därmed passerat Kanal 9. En förklaring till ökningen är vm-kvalmatchen mot Ungern som sånär lockade 1 miljon tittare.

Även TV4 Fakta går starkt framåt. TV6 och TV4 Plus, som vuxit snabbt de senaste åren tappar dock.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

TV3SVTTV4Kanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.