Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 24 Maj 2012, 09:42
Bizkits tv-rådgivare Andreas Malmfält ser med stor oro på TV3:s utveckling.
Foto: Pressbild.
TV3 har tappat 34 procent av tittartidsandelen i sin huvudmålgrupp under maj, enligt MMS. Bizkits tv-rådgivare Andreas Malmfält ser allvarligt på utvecklingen: – Den kommersiella marknaden är överhettad och därför är det mycket allvarligt när ett av de tre stora tv-husen har stora problem, säger han.
TV3:s tittartidsandel i huvudmålgruppen 15-49 år har minskat från 13,5 procent till 8,9 procent.
TV3 har visserligen förlorat en hel del tittare på grund av att TV4 tog över hockey-VM, men enligt Andreas Malmfält är det bara en av förklaringarna:
– Vi hade räknat med att MTG få svårt att fylla tomrummet under-VM, men vi hade aldrig trott att det skulle bli så illa. Det riktigt stora problemet är ändå inte att MTG har blivit av med hockey-VM, vilket i sig naturligtvis är jätteallvarligt, utan snarare man inte har lyckats skapa en kanal för en bred publik där man kan traila program i nischkanalerna, säger han.
Han menar att TV3 måste ha minst 500 000 tittare per dag i något av sina program - idag ligger man inte ens i närheten av detta. Annat var det för ett par år sedan:
– Då kunde program som Lyxfällan ha en miljon tittare, säger Andreas Malmfält.
Han tycker att TV4 fungerar väl som moderskeppskanal för TV4-gruppens övriga nischkanaler, men hos MTG har man inte lyckats under de senaste åren.
Han tror att problemet ligger i att MTG fick kalla fötter när vissa program började vika. MTG började flytta runt programmen, men effekten blev bara att man tappade ytterligare publik:
– Här krävs verkligen ett varumärkesjobb eftersom MTG:s kanaler TV3, TV6, TV8 och TV10 är profillösa idag, säger Andreas Malmfält.
Han tycker att TV3 är det allra värsta sorgebarnet eftersom kanalen måste som en moderkanal. Andreas Malmfält hoppas att TV3 får ordning på situationen och tycker ändå att det finns positiva tecken i form av att TV3 har presenterat en starkare tv-tablå för hösten.
Han uppger också att Bizkit har ett längre möte med tv-husen varje månad och att man har framfört synpunkter till MTG kring utvecklingen:
– Vi har fått respons som säger att man jobbar hårt för att försöka hitta tillbaka till program som når en bredare publik. Så det är naturligtvis positivt, säger Andreas Malmfält.
Fredrik Lundberg tillträdde som programdirektör för MTG TV under våren och kommer närmast från TV4. Andreas Malmfält tycker att det är för tidigt att peka ut honom som syndabock:
– Att förändra en negativ trend tar tid, men det är olyckligt om trenden går åt fel håll. Programavdelningen bär naturligtvis ett stort ansvar för att lyfta kanalen, men det går inte hänga ut Fredrik Lundberg – inte än i alla fall, säger Andreas Malmfält.
Han räknar inte med att TV3 lyckas vända den negativa trenden under sommarmånaderna eftersom man inte sitter på stora sporträttigheter som fotbolls-EM och liknande:
– Hösten blir extremt viktig för TV3 och även för oss i branschen. Vi behöver tre starka mediehus och då är det riktigt allvarligt när ett av de stora tv-husen har rejäla problem, säger Andreas Malmfält.
Karl-Johan Byttner