Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4-annonsörer får tåla SD

Publicerad: 22 juni 2010, 14:58

Annonsörer som vill slippa placeras intill Sverigedemokraterna får ingen garanti från TV4: – Vi kommer inte att styra om reklamen, utan behandlar Sverigedemokraterna som vilken annan kund som helst, säger informationsdirektör Gunnar Gidefeldt.


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaTV4Per Gunne

truefalse

TV4 lämnar inga garantier för att annonsörer ska slippa hamna i närheten av SD:s valreklam. (Bilden är ett montage)

Aftonbladet och Metro tackade tidigt nej till Sverigedemokraternas annons­pengar. Metros chefredaktör Per Gunne förklarade att det var ett rent kommersiellt beslut, Sverige­demokraterna skulle försämra­ den redaktionella miljön och skrämma bort andra annonsörer.

Men den stora delen av Sverigedemokraternas pengar­ läggs på köp av reklam i TV4. Men alla tv-annonsörer är inte glada över att ligga intill partiets budskap.
– Jag tror många kommer att ställa det kravet, säger Christian Rissel som är tv-chef på Mediaedge:cia. Hur många lär visa sig när det är dags att boka i juli.
– Det enda vi då kan göra är att lägga in ett önskemål till TV4, som har att hantera placeringarna. Det förekommer att vi får sådana önskemål, till exempel annonsörer som inte har velat ligga i ”Paradise hotel”. Jag försöker få kunderna att bortse från vad de själva tycker och se till programmets publik. Köper du unga tittare är ”Paradise hotel” rätt.

Annonsörer kan köpa begärd placering, till exempel först eller sist i ett reklamblock. Men det ger ingen ­garanti för det påföljande ­eller föregående inslaget.
– Vi har haft annonsörer med glada budskap som inte har gillat att ligga intill Fonus, berättar Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström. Hittills har ingen av våra annonsörer rest kravet att slippa ligga ”back-to-back” med Sverigedemokraterna. Om läget uppstår får vi ta ett snack med TV4.

Men det har mediebyråerna­ inte mycket för, förklarar TV4:s informationsdirektör Gunnar Gidefeldt:
– Alla annonsörer vill ­givetvis hamna i ett bra sammanhang, men vi kommer att lägga ut Sverigedemokraterna som vilken ”run-by-station”-kund som helst.

TV4 har satt upp tydliga regler för de politiska partiernas reklam:
• Under de fem veckorna före valet får de köpa ett maximerat antal ratings.
• Den politiska reklamen får inte ligga i anslutning till nyheter eller aktualitetsprogram.
• Partierna får inte köpa begärd placering.
• TV4 utfärdar ingen ”back-to-back”-garanti, som hind­rar partierna från att krocka i reklamblocken

För kommersiella annonsörer kan TV4 ge ”back-to-back”-garanti så att till exempel inte Volvo placeras intill BMW.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.