Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"TV4 är fortfarande för dyra"

Publicerad: 28 november 2008, 08:25

TV4:s prissänkning imponerar inte på konkurrenterna.
Varken TV3 eller Kanal5 gör en justering av bruttopriserna för att möta konkurrensen från TV4.
– Både vi och MTG kan fortfarande leverera mycket bättre räckvidd i många attraktiva målgrupper, säger Jerker Bluhme, försäljningsdirektör på Kanal 5 och 9.


Häromdagen meddelade TV4 Gruppen att koncernen sänker bruttopriserna med i snitt 5 procent: 10 procent i offprime och 3 procent i primetime.

Ett av de uttalade syftena med sänkningen var att ta marknadsandelar av konkurrenterna i stundande lågkonjunktur.

Men konkurrenterna har inte för avsikt att svara med en prisjustering.

– Vi gör ingen ändring, varken uppåt eller nedåt, inför nästa år, säger Jerker Bluhme, försäljningsdirektör på Kanal 5 och 9.

Han räknar heller inte med att nettopriserna under högsäsong kommer att ändras.

– Vi är redan slutsålda, vilket vi också kommer att vara nästa år.

Samtidigt öppnar Jerker Bluhme upp för högre rabatter under lågsäsong:

– I de klassiska lågsäsongsmånaderna januari och februari får man nog sticka till lite nya villkor. Vi får känna oss för.

Hur ser försäljningen ut inför nästa år?

– Vi ska precis dra igång den.

Vad betyder en 5-procentig sänkning av marknadsledaren för er?

– Både vi och MTG kan fortfarande leverera mycket bättre räckvidd i många attraktiva målgrupper. TV4 har varit för dyra, och är det fortfarande.

TV3:s och TV6:s försäljningsdirektör Joachim Nordlind är av samma uppfattning som Jerker Bluhme i räckviddsfrågan. Han ser heller ingen anledning att justera priserna. MTG Sverige står inför en renodling av kanalutbudet:

– Och vi befinner oss redan i ett läge där vi tar både tittartids–och marknadsandelar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.