Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4 dubblar vinsten

Publicerad: 27 maj 2008, 08:27

TV4:s delårsrapport för januari – april visar att kanalen gjorde en vinst på 218 miljoner efter finansnetto. Det innebär en ökning med 108 procent under perioden. Omsättningen ökade till 1 056 miljoner kronor. 75 procent av ökningen beror på den slopade koncessionsavgiften.


Vinstökningen innebär en kraftigt förbättrad marginal då omsättningen ökat med 51 miljoner kronor jämfört med samma period förra året (till 1 056 mkr), samtidigt som vinsten mer än fördubblats. Enligt den pressrelease där man berättar om resultatet är en god tv-reklammarknad, en stark tillväxt för övrig tv och kraftig tillväxt för reklam på nätet de faktorer som bidragit till resultatet.

TV4-Gruppen har nu tio kanaler och andelen av de svenska reklam-tv-intäkterna uppgår till 53 procent under perioden till och med mars. Men framförallt ökade betal-tv-intäkterna för TV4-Gruppen.

Trots alla förbättringar har yttre faktorer en stor del i resultatförbättringen. Av vinstökningen på 113 miljoner kronor utgör den slopade koncessionsavgiften 75 procent, eller 85 miljoner kronor. Men även utan den intäktsökningen hade resultatet ökat med 26 procent.

– Huvudkanalen tappar som alla andra storkanaler men behåller avståndet till de andra. Samtidigt visar resultatet att vår nischsatsning är lyckad. Vi är med på det tåget, säger ekonomidirektören Lars Johansson till Resume.se.

– Sedan är det klart att den slopade koncessionsavgiften betyder mycket, det är en kombination av inre och yttre faktorer, säger han.

Personalen kommer att få en del av vinsten. En vinstandelsstiftelse får en del av resultatet, men denna del utbetalas på årsbasis. Förra året uppgick dessa pengar till runt 27 000 kronor per anställd.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.