Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4: Felkällorna är många - förstår att Aftonbladet är stressade

Publicerad: 30 november 2015, 09:42

Viveka Hansson ryter till mot Aftonbladet.

Foto: Andreas Elgstrand

Viveka Hansson svarar på Jan Helins bloggande om tittarsiffror. Hon menar att felkällorna är många vid jämförelse av tv-konsumtion och att Aftonbladet nu känner av den ökade pressen från TV4 och SVT.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetViveka HanssonTV4Jan Helin

TV4 rapporterade efter Parisdåden att varje startad ström sågs i snitt drygt 12 minuter, vilket togs upp av Aftonbladets publisher Jan Helin i förra veckan.

"Livesändningen från Paris hade i genomsnitt 12 minuter och 24 sekunders tittartid i Aftonbladet TV. Det är en mycket bra siffra. Den kan jämföras med TV4:s rapporterade snittid på 12 minuter. Expressen rapporterar ingen data om tittartid”, skrev Jan Helin förra veckan.

Nu skriver TV4:s programdirektör Viveka Hansson i mediebloggen att tv-kanalen borde varit tydligare. ”I våra 12 minuter ingår alla korta klipp, det är inte ett mått på enbart vår livesändning. Så låga siffror har vi inte på längre livesändningar eller program”, skriver hon i ett nytt inlägg.

Nyhetslive från 13 till 22 november hade i genomsnitt 23,5 minuter tittartid per strömstart på TV4, skriver Viveka Hansson. Hon ger samtidigt en känga till Aftonbladet:

”Jag vet inte exakt hur Aftonbladet räknat sina 12 minuter, men jag gissar att de inte plockat ut sin lägsta siffra. Och mäter de desktop, mobilt, padda osv?”

Viveka Hansson ifrågasätter samtidigt Aftonbladets autostarter, ett hett debatterat ämne sedan Aftonbladet gick in i MMS. Hon undrar bland annat hur flytande kategorierna nyheter, nöje och sport egentligen är – och om autostarten blir mindre självspelande om det står text+tv innan du klickar.

”Felkällorna är väldigt många så fort vi försöker jämföra konsumtion på olika redaktioners olika slags plattformar och tjänster”, skriver Viveka Hansson och menar att Aftonbladet har all anledning att känna oro:

”Jag förstår att Aftonbladet, men sin starka digitala position kan känna sig stressade ända in på bara datorsladden, när allt fler aktörer nu tar digitala marknadsandelar. Expressen nafsar i hälarna och med jämna mellanrum skickar ut releaser om ökade marknadsandelar på huvudkonkurrentens bekostnad.”

När även SVT satsar rejält på live-tv – som dessutom är stora digitalt – gäller det att röra sig snabbare.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.